Tee tutkimuksesi tai projektisi näkyväksi yleisölle ja päättäjille: haku syksyn 2023 Designs for a Cooler Planetiin on auki

Teemana on ensi vuonna Näkymätön: mitä sellaista emme näe, jota meidän kannattaisi nähdä? Kokoamme aaltolaisten radikaalisti luovimmat hankkeet ja työt kampukselle – tule mukaan!
Hologram at the Aalto's Product Design Project Gala. Photo: Mikko Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Molekyylitason rakenteet, aivojen toiminta, tunteet, avaruus tai systeemitason muutokset ovat näkymättömiä paljaalle silmälle.

Emme arjessamme havaitse säteilyä, radiosignaaleja tai energian kulutusta emmekä teknologioiden osana olevaa koodia, tekoälyä tai algoritmeja. Monet valmistusprosessit ja siihen kuluvat resurssit ovat piilossa loppukäyttäjien silmiltä, samoin kuin tuotannosta syntyvä jäte tai hävikki.

Myös ideat, luovat prosessit, kulttuuri, verkostot ja johtamismallit ovat näkymättömiä.

Emme siis näe kaikkia käyttäytymisemme tai valintojemme seurauksia. Monet tärkeät asiat ovat näkymättömiä, piilossa tai näkyvät viiveellä.

Teemme toivotun tulevaisuuden näkyväksi

Tule mukaan ja näytä, mitä tärkeää sinun tutkimuksesi tai projektisi tekee näkyväksi. Sisältö voi olla osa laajempaa tutkimushanketta tai opintokurssia tai yksittäinen pienempi projekti.

Abstrakteja ilmiöitä voi tehdä näkyväksi erilaisin keinoin: malleilla, prototyypeillä, teknologisilla mittauslaitteilla, simulaatioilla, visualisoinneilla tai taiteella.

Haemme näyttelyyn parempaa tulevaisuutta rakentavia ja monialaisia tutkimuksia, kokeiluja, ratkaisuja ja prototyyppejä.

Ehdota 9.1.2023 mennessä mukaan näyttelyä tai tapahtumaa, esimerkiksi seminaaria, työpajaa tai tutustumiskierrosta. Esiteltävät projektit valitaan helmikuussa 2023.

Designs for a Cooler Planet -tapahtuma järjestetään Otaniemessä 6.9.-6.10.2023 viidennen kerran osana Helsinki Design Weekin virallista ohjelmaa.

Kirjaudu sisään tälle sivulle Aalto-tunnuksillasi, niin näet alla hakuohjeet.

Lisätiedot:

Enni Äijälä, asiantuntija, outreach with partners, +358 50 359 4810

People looking at pieces of work at an exhibition.

Designs for a Cooler Planet

Festivaali palaa kampukselle 6.9.–3.10.2024 ja osoittaa, miten voimme muuttaa maailmaa.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.