Uutiset

TEE 2020 -arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

Aalto-yliopiston koulutuksellinen päämäärä on tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen, opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen sekä elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen.
Green plant in a pot in a hallway outside Mellin hall

Vuonna 2020 toteutetun opetuksen ja oppisen arvioinnin (TEE 2020) tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia yliopiston 10 ensimmäisen toimintavuoden aikana.

Arvioinnin painoalueita olivat koulutusohjelmien johtaminen, opiskelijoiden tiedon ja kompetenssin kasvu ja kehittyminen koulutusohjelmissa, monialaisuuden toteutuminen sekä opintojen sujuvuus. Loppuraportti TEE 2020 -arvioinnista (Aaltodoc-sivuilla) yhteenvetoineen ja kehittämisehdotuksineen valmistui vuoden 2021 alkupuolella.

TEE 2020 -arviointi yhteisön ja sidosryhmien yhteisenä ponnistuksena toi arvokasta ja kokonaisvaltaista näkemystä koulutuksen kehittämiseksi. Tulokset tukevat ohjelmien kehittämistä sekä auttavat terävöittämään ohjelmien profiilia ja merkitystä Aallon koulutusohjelmaportfoliossa. Arvioinnin perusteella tunnistettiin sekä kaikille yhteisiä, että korkeakoulukohtaisia kehittämisalueita. Yhteisiä toimenpiteitä suunnitellaan ja edistetään opetuksen ja oppimisen ohjausryhmän LESGin koordinoimana. Työ kudotaan tiiviiksi osaksi opetuksen alueen strategian, Future-led learning toteuttamista.

Arviointi korostaa tarvetta jatkaa hyvin käynnistettyä työtä ohjelmaportfolion hallinnassa ja ohjelmakohtaisessa kehittämisessä. Ohjelmien kokonaisvaltainen johtaminen, sidosryhmäyhteistyö ja opetuksen arvostaminen ovat esimerkkejä keskeisistä yhteisistä tarpeista, joissa on kiinnitettävä huomiota myös hyvien käytäntöjen tunnistamiseen ja jakamiseen.

Arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

TEE 2020 -arvioinnin tulosten perusteella muodostettiin opetussuunnitelmien sisällöllistä päivittämistä varten linjaukset.

Linjausten mukaan Aallon koulutuksellinen päämäärä on:

  • tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen
  • opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen
  • elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen

Osaamisperustaisessa opetussuunnitelmatyössä tavoitteena on, että kunkin koulutusohjelman osaamistavoitteet ja sisällöt sekä opetuksen ja oppimisen arviointimenetelmät muodostavat opiskelijan näkökulmasta eheän ja ennakoitavan kokonaisuuden, joka mahdollistaa valmistumisen tavoiteajassa.

Tulevaisuussuuntautuneessa työssä tunnistetaan alan kannalta keskeiset kestävyyshaasteet ja osaaminen, joita voidaan ennakoida tarvittavan ja tavat, joilla tunnistettuun osaamistarpeeseen voidaan koulutusohjelman kontekstissa vastata. Tässä yhteydessä koulutuksen toimijat ohjataan pohtimaan myös jatkuvan oppimisen tarpeita ja työelämäyhteistyön mahdollisuuksia.

Opetuksen ja oppimisen arviointi – TEE

TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.

Lue lisää
A photo of Aalto University students discussing, photo by Aino Huovio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Unite! logo
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Unite-yliopistoverkosto saa Euroopan komissiolta 14,4 miljoonan euron lisärahoituksen

Euroopan komissio myönsi lisärahoituksen Uniten ehdotukselle toimia teknologian ja innovaatioiden veturina vihreän ja digitaalisen Euroopan edistämisessä.
Ylhäältä otetussa kuvassa opiskelijat istuvat pöydän ääressä Oppimiskeskuksen värikkäissä tiloissa
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kaikille Aallon opiskelijoille tarjolla sukupuolentutkimuksen opintoja

Hilma-verkosto tarjoaa kursseja opiskelijoille ja koulutusta opettajille.
Aaltokympin logo
Yliopisto Julkaistu:

Juokse tai kävele - ilmoittaudu nyt Aalto-kympille 17.9.2022

Lähde mukaan Aalto-kympille ja ota kollega mukaan!
NTU rankingin talouden alan tulos infografiikkana
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston talouden ala nousi sijalle 67 maailmassa NTU-rankingissa

Sadan parhaan joukossa olivat myös tietotekniikka sijalla 79 ja sähkötekniikka sijalla 92.