Uutiset

TEE 2020 -arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

Aalto-yliopiston koulutuksellinen päämäärä on tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen, opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen sekä elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen.
Green plant in a pot in a hallway outside Mellin hall

Vuonna 2020 toteutetun opetuksen ja oppisen arvioinnin (TEE 2020) tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia yliopiston 10 ensimmäisen toimintavuoden aikana.

Arvioinnin painoalueita olivat koulutusohjelmien johtaminen, opiskelijoiden tiedon ja kompetenssin kasvu ja kehittyminen koulutusohjelmissa, monialaisuuden toteutuminen sekä opintojen sujuvuus. Loppuraportti TEE 2020 -arvioinnista (Aaltodoc-sivuilla) yhteenvetoineen ja kehittämisehdotuksineen valmistui vuoden 2021 alkupuolella.

TEE 2020 -arviointi yhteisön ja sidosryhmien yhteisenä ponnistuksena toi arvokasta ja kokonaisvaltaista näkemystä koulutuksen kehittämiseksi. Tulokset tukevat ohjelmien kehittämistä sekä auttavat terävöittämään ohjelmien profiilia ja merkitystä Aallon koulutusohjelmaportfoliossa. Arvioinnin perusteella tunnistettiin sekä kaikille yhteisiä, että korkeakoulukohtaisia kehittämisalueita. Yhteisiä toimenpiteitä suunnitellaan ja edistetään opetuksen ja oppimisen ohjausryhmän LESGin koordinoimana. Työ kudotaan tiiviiksi osaksi opetuksen alueen strategian, Future-led learning toteuttamista.

Arviointi korostaa tarvetta jatkaa hyvin käynnistettyä työtä ohjelmaportfolion hallinnassa ja ohjelmakohtaisessa kehittämisessä. Ohjelmien kokonaisvaltainen johtaminen, sidosryhmäyhteistyö ja opetuksen arvostaminen ovat esimerkkejä keskeisistä yhteisistä tarpeista, joissa on kiinnitettävä huomiota myös hyvien käytäntöjen tunnistamiseen ja jakamiseen.

Arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

TEE 2020 -arvioinnin tulosten perusteella muodostettiin opetussuunnitelmien sisällöllistä päivittämistä varten linjaukset.

Linjausten mukaan Aallon koulutuksellinen päämäärä on:

  • tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen
  • opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen
  • elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen

Osaamisperustaisessa opetussuunnitelmatyössä tavoitteena on, että kunkin koulutusohjelman osaamistavoitteet ja sisällöt sekä opetuksen ja oppimisen arviointimenetelmät muodostavat opiskelijan näkökulmasta eheän ja ennakoitavan kokonaisuuden, joka mahdollistaa valmistumisen tavoiteajassa.

Tulevaisuussuuntautuneessa työssä tunnistetaan alan kannalta keskeiset kestävyyshaasteet ja osaaminen, joita voidaan ennakoida tarvittavan ja tavat, joilla tunnistettuun osaamistarpeeseen voidaan koulutusohjelman kontekstissa vastata. Tässä yhteydessä koulutuksen toimijat ohjataan pohtimaan myös jatkuvan oppimisen tarpeita ja työelämäyhteistyön mahdollisuuksia.

Opetuksen ja oppimisen arviointi – TEE

TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.

Lue lisää
A photo of Aalto University students discussing, photo by Aino Huovio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

SIK 100 seminaari
Yliopisto Julkaistu:

Sähköinsinöörikilta juhlii satavuotista taivaltaan

Ilmoittaudu mukaan SIK100-seminaariin lauantaina 23.10.2021
Aatto Prihti, Kauppakorkeakoulun entinen kansleri
Yliopisto Julkaistu:

”Lapsi putosi taivaasta”, sanoi emäntä kirkonpenkissä

Helsingin kauppakorkeakoulun entistä kansleria Aatto Prihtiä voisi vaikka pitääkin, leikkisästi sanoen, taivaanlahjana, ja erityisesti juuri suomalaiselle talouselämälle.
AYY:n Milja Leinonen ja rehtori Ilkka Niemelä Day One -tapahtumastudiossa
Yliopisto Julkaistu:

Palaa tunnelmiin – Aalto Day One -tallenne julkaistu

Aalto-yliopiston lukuvuoden avajaisseremonian ja Aalto Partyn verkkolähetystä seurasi yhteensä lähes 3500 katsojaa.
Avajaispuheen studiotilanne
Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston Ilkka Niemelä: ”Leikkaukset tutkimuksesta ovat aina leikkauksia myös koulutuksesta”

Lukuvuoden avajaisissa puhuivat myös EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen ja ylioppilaskunnan puheenjohtaja Milja Leinonen. Avajaiset toteutettiin virtuaalisesti.