Uutiset

TEE 2020 -arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

Aalto-yliopiston koulutuksellinen päämäärä on tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen, opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen sekä elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen.
Green plant in a pot in a hallway outside Mellin hall

Vuonna 2020 toteutetun opetuksen ja oppisen arvioinnin (TEE 2020) tavoitteena oli tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia yliopiston 10 ensimmäisen toimintavuoden aikana.

Arvioinnin painoalueita olivat koulutusohjelmien johtaminen, opiskelijoiden tiedon ja kompetenssin kasvu ja kehittyminen koulutusohjelmissa, monialaisuuden toteutuminen sekä opintojen sujuvuus. Loppuraportti TEE 2020 -arvioinnista (Aaltodoc-sivuilla) yhteenvetoineen ja kehittämisehdotuksineen valmistui vuoden 2021 alkupuolella.

TEE 2020 -arviointi yhteisön ja sidosryhmien yhteisenä ponnistuksena toi arvokasta ja kokonaisvaltaista näkemystä koulutuksen kehittämiseksi. Tulokset tukevat ohjelmien kehittämistä sekä auttavat terävöittämään ohjelmien profiilia ja merkitystä Aallon koulutusohjelmaportfoliossa. Arvioinnin perusteella tunnistettiin sekä kaikille yhteisiä, että korkeakoulukohtaisia kehittämisalueita. Yhteisiä toimenpiteitä suunnitellaan ja edistetään opetuksen ja oppimisen ohjausryhmän LESGin koordinoimana. Työ kudotaan tiiviiksi osaksi opetuksen alueen strategian, Future-led learning toteuttamista.

Arviointi korostaa tarvetta jatkaa hyvin käynnistettyä työtä ohjelmaportfolion hallinnassa ja ohjelmakohtaisessa kehittämisessä. Ohjelmien kokonaisvaltainen johtaminen, sidosryhmäyhteistyö ja opetuksen arvostaminen ovat esimerkkejä keskeisistä yhteisistä tarpeista, joissa on kiinnitettävä huomiota myös hyvien käytäntöjen tunnistamiseen ja jakamiseen.

Arvioinnin tulokset vaikuttavat opetussuunnitelmatyöhön

TEE 2020 -arvioinnin tulosten perusteella muodostettiin opetussuunnitelmien sisällöllistä päivittämistä varten linjaukset.

Linjausten mukaan Aallon koulutuksellinen päämäärä on:

  • tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen
  • opiskeluun liittyvän työmäärän arviointi ja tasapainottaminen
  • elämänlaajuisen oppimisen mahdollisuuksien tunnistaminen

Osaamisperustaisessa opetussuunnitelmatyössä tavoitteena on, että kunkin koulutusohjelman osaamistavoitteet ja sisällöt sekä opetuksen ja oppimisen arviointimenetelmät muodostavat opiskelijan näkökulmasta eheän ja ennakoitavan kokonaisuuden, joka mahdollistaa valmistumisen tavoiteajassa.

Tulevaisuussuuntautuneessa työssä tunnistetaan alan kannalta keskeiset kestävyyshaasteet ja osaaminen, joita voidaan ennakoida tarvittavan ja tavat, joilla tunnistettuun osaamistarpeeseen voidaan koulutusohjelman kontekstissa vastata. Tässä yhteydessä koulutuksen toimijat ohjataan pohtimaan myös jatkuvan oppimisen tarpeita ja työelämäyhteistyön mahdollisuuksia.

Opetuksen ja oppimisen arviointi – TEE

TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.

Lue lisää
A photo of Aalto University students discussing, photo by Aino Huovio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.