Team Aalto finaaliin IEEE:n maailmanlaajuisessa suunnittelukilpailussa

Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaryhmä on kolmen parhaan joukossa kansainvälisen tekniikan alan järjestön IEEE:n suunnittelukilpailussa.

Katso Vancouveriin matkaavan ryhmän valmistelema video, jossa kilpailutyö esitellään.

Kilpailun finaali järjestetään 21. heinäkuuta Vancouverissa Kanadassa. Ryhmä osallistui kilpailuun Sähkötekniikan korkeakoulun järjestämien Sähköpaja- sekä Antennas – Practice -kurssien kautta. Ryhmään kuuluu kaksi radiotieteen ja -tekniikan maisteriopiskelijaa ja kolme kandidaattitason opiskelijaa.

Kilpailun tavoitteena on rakentaa ihmisen rintakehän alueelle optimoitu antenni, joka lähettää jotakin ihmisestä mitattua informaatiota kännykkäsovellukseen. Ryhmä on suunnitellut ja rakentanut laitteen, joka mittaa hengitystahtia ensisijaisesti joogan aikana. Laite kiinnitetään käyttäjän rinnan ympärille, ja se mittaa hengitystä venyvän resistiivisen anturin avulla. Mittaustiedot analysoidaan mikrokontrollerilla ja lähetetään älypuhelinsovellukseen bluetooth-moduulin kautta. Käyttäjä voi tarkkailla hengitystään puhelinsovelluksen avulla.

Joukkueen jäsenet ovat Sampo Salo, Gaurav Khairkar, Juho Kortekangas, Joona Rahkonen ja Minja Axelsson. Kanadassa ryhmäläiset ottavat osaa viikon kestävään konferenssiin ja aikovat tutustua siellä muihin esityksiin.

Ryhmän tukena ovat olleet Antennas – practice -kurssin opettaja Jari Holopainen, Sähköpaja-kurssin opettaja Kimmo Silvonen ja mentori professori Ville Viikari. Viime vuonna Aalto-yliopiston joukkue sijoittui samassa kilpailussa toiseksi.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä