Tarina otaniemeläisestä rohkeudesta ja välittämisestä

Tasavallan presidentti on myöntänyt tohtorikoulutettava Jaakko Korhoselle hengenpelastusmitalin sankarillisesta teosta.
Esa Saarinen ja Jaakko Korhonen. Kuva: Esa Saarinen.

Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava Jaakko Korhonen saa 20. toukokuuta tasavallan presidentti Sauli Niinistön myöntämän hengenpelastusmitalin. Myöntämisperusteiden mukaan Jaakko Korhonen toimi maaliskuussa 2014 erittäin rohkeasti.

Jaakko Korhonen oli tuolloin tulossa lounaalta ja kävelemässä kohti Dipolia yhdessä professori Esa Saarisen kanssa, kun puukottaja hyökkäsi yllättäen kohti Saarista. Korhonen muistaa ajatelleensa, kuinka tilanne pitää pystyä ratkaisemaan mahdollisimman nopeasti.

”Apua ei voinut odotella kauempaa, koska sen tuleminen olisi kestänyt liian kauan. Avun täytyi löytyä läheltä.”

Korhonen meni tilanteeseen väliin ja huusi lähistöllä olevia opiskelijoita apuun. He tulivat ottamaan puukon pois hyökkääjältä. Näin tilanne saatiin yhteisvoimin ratkaistuksi.

Poliisi otti hyökkääjän talteen ja Saarinen vietiin sairaalaan. Samana iltana saatu tieto Saarisen hyvästä voinnista oli Korhoselle helpotus.

Tapahtuma lähensi Esa Saarisen ja Jaakko Korhosen välejä. Se toi myös esille paljon hyvää ihmisistä. Myötätunnon osoituksia tuli todella paljon.

Kuva: Jaakko Korhonen.

Opiskelijat ripottelivat tapahtumapaikalle ruusuja ja toivat sinne rakkaudesta, hyvyydestä ja ilosta kertovan taulun ja lyhdyn.

”Uskon, että opiskelijat halusivat näyttää tukensa ja rohkaista kohtaamaan ihmisiä rakkaudellisesti. Toisia kohtaan voi olla entistä avoimempi, kuuntelevampi ja herkempi sulkeutumisen sijaan.”

Korhonen uskoo myös, että latautuminen edessä olevalle luennolle auttoi häntä toimimaan tilanteessa. Ennen kaikkea keskeistä oli puuttua tilanteeseen ja pyytää apua.

”On hyvä tiedostaa, että vaikeuksien koittaessa niistä selviää paremmin yhdessä kuin yksin.”

Esa Saarinen kertoo kaksi päivää puukotuksen jälkeen sairaalassa kuvatulla videolla, kuinka uhkien kohtaaminen yhdessä voi johtaa voimavaroihin, jotka voivat ratkaista tilanteen hämmästyttävällä tavalla.

Teksti: Tiina Aulanko-Jokirinne

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: