Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun lahjoittajateos paljastettiin Väre Night Out -sidosryhmätilaisuudessa

Luovuuden voima ja kestävä kehitys yhdistivät Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun sidosryhmät, alumnit, tutkijat ja henkilökunnan.
Lasileipiä roikkumassa vartaassa
Bread for the Coming -teoksen on suunnitellut Liv Telivuo. Kuva: Anne Kinnunen

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu järjesti luovuutta ja kestävää kehitystä käsittelevän sidosryhmätilaisuuden 16.2.2023 koulun Väre-rakennuksessa. Väre Night Out -tilaisuudessa paljastettiin toinen koulun uusista lahjoittajateoksista. Teokset sijoitetaan Väreen pääaulan portaikon yhteyteen.

Tilaisuudessa puhuivat Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tukijat tekniikan tohtori, Koneen pitkäaikaisena toimitusjohtajana työskennellyt Matti Alahuhta sekä yritysjohtaja, perheyritys Enston omistaja ja hallitusammattilainen Marjo Miettinen. Tutkijakuntaa edusti kestävään muotiteollisuuteen erikoistunut professori Kirsi Niinimäki.

”Asetimme Aalto-yliopiston hallituksessa 12 vuotta sitten hyvin kunnianhimoiset tavoitteet. Nyt voin todeta, että nämä tavoitteet on kirkkaasti ylitetty ”, sanoi Matti Alahuhta puheessaan. ”Erinomainen esimerkki on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, joka on QS-ranking listalla nyt maailman kuudes. Se on myös tuonut omalta osaltaan koko yliopistoon kykyä ajatella uusin tavoin. Tämä on tärkeä näkökulma tässä ajassa myös yrityksille ja koko yhteiskunnalle.”

”On sitten kyse taiteesta tai teknologiasta, se vetoaa mielen tunnistamattomaan ja jopa tiedostamattomaan ajatteluun, jolloin meillä on mahdollista yhdistää asioita johonkin aivan uuteen. Joten voitte vain kuvitella mitä tapahtuu, kun taide ja teknologia yhdistetään”, sanoi Marjo Miettinen. ”Voiko enää olla taidetta ilman teknologiaa tai päinvastoin?”

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen muistutti luovien alojen ammattilaisten roolista kestävän tulevaisuuden rakentamisessa: ”Luovien alojen osaajat kuten muotoilijat, arkkitehdit ja taiteilijat ovat mestareita kohtaamaan nykyajan monimutkaisuutta. Luovat ammattilaiset hallitsevat epälineaarisia työskentelytapoja, pyrkivät löytämään ongelmien juurisyitä, katsomaan asioita kokonaisvaltaisesti ja luomaan innostavia tulevaisuuden visioita. Voisivatko nämä taidot olla juuri se puuttuva palanen, jota yhteiskuntamme tarvitsee vauhdittaakseen tarvittavaa kestävyysmuutosta ja saadakseen sen kunnialla maaliin?”

Bread for the Coming -teoksen on suunnitellut Liv Telivuo. Teos on valmistettu koulun työpajoissa

Glass blowing in Aalto workshop

Kuva: Mikko Raskinen

Glass work going in the kiln

Hot glass being handled

Bread for Coming -teos

Kuva: Anne Kinnunen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun lahjoittajateokset

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun lahjoittajilla on mahdollisuus tulla huomioiduksi koulun päärakennuksen aulassa sijaitsevissa lahjoittajateoksissa.

Väre Night Out -tilaisuudessa paljastettu suurlahjoittajateos Bread for the Coming on saanut inspiraationsa perinteisestä suomalaisesta leipävartaasta, jossa reikäleipiä on ollut tapana kuivattaa ja säilyttää. Lasiset leivät ”tuovat leivän pöytään” eli symboloivat rahaa ja resursseja tulevaisuuden luovien alojen ammattilaisten kouluttamiseen. Yksi leipä symboloi yhtä suurta lahjoitusta. Leipiä on kolmea eri väriä: musta, vihreä ja valkoinen. Musta leipä on puhallettu käyttäen opaakkia metallihohtoväriä. Vihreä leipä on läpinäkyvä mutta samalla myös kiiltävä. Valkoinen leipä on hiekkapuhallettu, mikä muodostaa esineeseen mattapinnan. Teoksen on suunnitellut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteriopiskelija Liv Telivuo.

Pienlahjoittajateos ”Huhta” valmistuu kevään 2023 aikana ja koostuu noin 800 roikkuvasta lasiesineestä, jotka on valettu kirkkaasta lasista. Teos roikkuu Väreen pääaulan portaikon yllä olevassa kattosyvennyksessä. Teoksen on suunnitellut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteriopiskelija Sesilia Pirttimaa.

Pienlahjoittajien (vähintään 250 euroa lahjoittaneet) sekä suurlahjoittajien (vähintään 10 000 euroa lahjoittaneet) nimet kaiverretaan metallilaattoihin. Materiaalina on tummaksi patinoitu rosteri. Teoksen ovat suunnitelleet yhdessä Liv Telivuo ja Sesilia Pirttimaa.

Suurlahjoittajateokseen kuuluu lahjoittajalle annettava puhallettu lasileipä pienemmässä koossa. Lahjoittajan leipä ympäröidään pellavaisella ‘leipäliinalla’. Lisäksi lahjoittajaleipä pakataan rasiaan, joka on taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun pakkaussuunnittelun lehtori Markus Joutselan suunnittelema.

Lahjoittajien leipärasiaa lukuun ottamatta kaikki lahjoittajateosten osat valmistetaan Aalto ARTSin omilla työpajoilla.

Lisätiedot:

Pirita Posti, asiantuntija, yrityssuhteet
    [email protected], 050 3646 381

Raila Tapio. asiantuntija, lahjoittajasuhteet
    [email protected], 050 475 9978

Aalto-yliopisto Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Näytös 19

Lahjoita Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle

Lahjoita Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle, ja liity tukijoukkoihin varmistamaan toimiva yhteiskunta.

Lahjoita tulevaisuus
    Thin breads in different colours made of glass hanging in a pole

Kiitos lahjoittajillemme!

Kiitos lahjoituksestasi! Jokainen lahjoitus on meille merkityksellinen. Yhdessä voimme rakentaa kestävämpää tulevaisuutta.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
    Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
    Otakaari 1 kyltti Y-siipi
    Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
    EU parlamentti
    Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: