Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle uusia kunniajäseniä

Korkeakoulun perinteikästä vuosijuhlaa vietettiin Mediakeskus Lumeessa 11. tammikuuta.
Kuva: Mikko Raskinen

Korkeakoulun kunniajäseniksi kutsutaan vuosittain henkilöitä, jotka ovat erityisen ansiokkaasti toimineet Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun, kulttuurin, taideteollisuuden tai arkkitehtuurin alan hyväksi. Korkeakoulun vuosijuhlassa 11. tammikuuta nimettiin viisi uutta kunniajäsentä: elokuvantekijä Kanerva Cederström, säveltäjä, pedagogi Shinji Kanki, brändi- ja muotoilujohtaja Joakim Karske, taidekoordinaattori Tuula Isohanni ja muotitaiteilija Matti Seppänen.

Vuoden Alumni 2016 -tunnustus myönnettiin taiteen tohtori, Senior Service Designer Kirsikka Vaajakalliolle. Kirsikka Vaajakallio on määrätietoisesti jatkanut tutkimusaiheensa soveltamista ja kehittämistä käytännössä Hellon-nimisessä yrityksessä yhdistäen sekä empaattisen muotoilun että muotoilupelien tutkimusta liike-elämään. Hellon on ollut aktiivinen myös kouluttamaan muotoilun laitoksen opiskelijoita ja valmistuneitakin käytännön palvelumuotoiluun. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu nimeää Vuoden Alumnin tunnustuksena taideteollisen ja arkkitehtuurin alan uraauurtavasta tai erinomaisesta työstä.

Lisäksi juhlassa luovutettiin tasavallan presidentin itsenäisyyspäivänä 2013 myöntämät kunniamerkit: Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitali kultaristein tuottaja Pirjo Asialalle, Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalit koordinaattori Pulmu Föhr-Siltavuorelle sekä harjoitusmestari Vuokko Meriläiselle.

Vuosijuhlassa kuultiin kuuden uuden professorin avajaisluennot: Susanna Helke (Film Research), Paula Hohti (History of Art and Culture), Kirsi Niinimäki (Design, especially Fashion Research), Ramia Mazé (New Frontiers of Design), Jenni Reuter (Architectural Principles and Theory), Toni Kotnik (Design of Structures) ja Juan José Galan Vivas (Landscape Architecture).

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.