Syksyn professorinimityksiä Insinööritieteiden korkeakoulussa

Kolme uutta professoria aloitti syksyn aikana konetekniikan ja rakennustekniikan laitoksilla.

Aalto University
Assistant Professor Jari Vepsäläinen
Apulaisprofessori Jari Vepsäläinen

Dekaani Kari Tammi on nimittänyt seuraavat professorit:

Jari Vepsälainen

TkT Jari Vepsälainen on nimitetty on nimitetty apulaisprofessoriksi konetekniikan laitokselle ajalle 1.9.2023 - 31.8.2026. Professuurin ala on mekatroniikka.

Vepsäläinen väitteli Aalto-yliopiston konetekniikan laitoksella vuonna 2019 aiheenaan Kohti robusteja sähköbussilaivastoja. Hän on aiemmin työskennellyt Senior Data Scientist -tehtävässä Capgemini Finlandin palveluksessa. Aalto-yliopistossa hän on opettanut ja tutkinut datatiedettä, koneoppimista, insinöörien luovuutta ja voimansiirtosuunnittelua.

Hän on opettanut konetekniikan kursseilla, kuten mekaniikassa, staattisuudessa, dynamiikassa, materiaalimekaniikassa ja mekatroniikassa. Hän oli MEC-E5012 - Ajoneuvojen mekatroniikka: Ohjaus - kurssin pääkehittäjä ja pääopettajana syksyllä 2020. Parhaillaan hän kehittää kahdesti vuodessa järjestettävää MEC-E5011 Vehicle Mechatronics: Powertrain -kurssia.

Vuoden 2020 alussa hän työskenteli startup-yrittäjänä Sauma.io:ssa, joka kehitti insinööreille itseoppivaa tietograafiteknologiaa. Sauma.io valittiin yli 100 hakijan joukosta kahdenkymmenen startupin joukkoon kolmen viikon KIUAS-bootcampille.

Assistant Professor Sanandam Bordoloi
Apulaisprofessori Sanandam Bordoloi

Sanandam Bordoloi

Sanandam Bordoloi, PhD, on nimitetty apulaisprofessoriksi rakennustekniikan laitokselle ajallle 1.10.2023–30.9.2026. Professuurin ala on vahvistettu geotekniikka (Geotechnical Engineering). Hän työskentelee Mineraalipohjaiset materiaalit ja mekaniikka -tutkimusryhmässä.

Bordoloi on aikaisemmin työskennellyt Research Associate -tehtävässä Illinoisin yliopistossa vuosina 2021–2023 ja Hong Kong University of Science and Technologyssa vuosina 2019-2021. Hän väitteli geotekniikan alalta Indian Institute of Technologyssa, Guwahatissa, vuonna 2019.

Sanandam Bordoloi on tutkinut kiertotaloutta, CO2-jalanjäljen vähentämistä rakentamisessa ja ilmastonmuutoksen vaikutuksia geoteknisiin infrastruktuureihin, kuten vaarallisiin kaatopaikkoihin. Hänen tutkimusprojektinsa Surface modified fly ash (SuMo Fly ash) for value added applications käsitteli teollisuuden sivutuotteiden hyödyntämistä polymeeriteollisuudessa.

Hänellä on vankka kokemus geotekniikan ja geoympäristötekniikan kokeellisesta tutkimuksesta ja erityisosaamista osittain kyllästetyn maan stabiloinnista kasvillisuuden, biohiilen ja biokuitujen avulla. Bordoloin tutkimuksella on yhteys myös  rakennetun ympäristön laitoksen tutkimukseen.

Assistant Professor Andrea Ferrantelli
Apulaisprofessori Andrea Ferrantelli

Andrea Ferrantelli

FT Andrea Ferrantelli on nimitetty apulaisprofessoriksi (Assistant professor -tehtävään) korkeakoulun koneteknikan ja rakennustekniikan laitoksille ajalle 1.10.2023–30.9.2027. Professuurin ala on energiatehokkaat ja -joustavat rakennukset (Energy Efficient and Resilient Buildings).

Hän on aiemmin työskennellyt useita vuosia vanhempana tutkijana lähes nollaenergiarakennusten tutkimusryhmässä ja Smart City -huippuyksikössä Tallinnan teknillisen yliopiston rakennustekniikan ja arkkitehtuurin laitoksella. Vuosina 2011–2016 hän työskenteli tutkijatohtorina ja opettajana Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksella.

Ferrantelli väitteli Helsingin yliopistossa vuonna 2010 teoreettisen fysiikan alalta (Gravitino phenomenology and cosmological implications of supergravity). Väitöksen ohjaajana toimi teoreettisen fysiikan professoriKari P. Enqvist.

Hänen tutkimusalueensa ovat rakennusfysiikka ja energiatehokkuus, jotka tähtäävät sisäympäristön hyvään laatuun, energiatehokkaisiin ja kestäviin rakennuksiin sekä puhtaan, mutta vaihtelevan energian joustavaan käyttöön. Hän on kokenut opettaja ja hän hyödyntää työssään vahvaa  teoreettista taustaansa.

Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Aallon logo talon katolla

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.