Suurjännitehalli Otaniemessä Fortumin käyttöön

Yhteistyö teollisuuden, tutkijoiden ja opiskelijoiden kesken tiivistyy entisestään.

Otakaari 5:ssä sijaitseva suurjännitehalli on siirtynyt 1.4.2017 alkaen Fortumin käyttöön. Vuonna 1969 käyttöönotetulla suurjännitehallilla on ollut suuri merkitys sähkövoimatekniikan kehityksessä Suomessa.

”Halli rakennettiin Suomen kantaverkon 420 kV tarpeisiin ja sen suoritusarvot riittävät vielä pitkälle nähtävissä olevaan tulevaisuuteen”, Aalto-yliopiston sähkötekniikan professori Matti Lehtonen muistuttaa.

Lehtonen toivotti Fortumin lämpimästi tervetulleeksi Otaniemen kampukselle tulosyksikön kehityspäivillä keskiviikkona 5. huhtikuuta. Suurjännitehallin tiloihin oli tutustumassa yhteensä lähes sata työntekijää asiantuntijoista asentajiin.

”Siirrymme yliopiston omistamiin tiloihin Otaniemeen Myyrmäen sähkölaboratoriosta. Suurjännitehalli tulee Fortumin testaustoimintakäyttöön sekä muita tiloja asiantuntijapalveluidemme kunnonvalvonta sekä koestus- ja koestustoiminnan käyttöön. Myyrmäestä siirtyy myös mitta- ja koestuslaitteita Otaniemeen”, tuotepäällikkö Olli Lindgren Fortumista kertoo.

Yhteistyö tiivistyy

Suomessa sähkövoimatekniikan kehitys on edennyt sähköyhtiöiden, sähkötekniikan valmistajien sekä korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten tiiviissä yhteistyössä jo vuosikymmenien ajan. Sekä Aalto-yliopistossa että Fortumissa yhteistyön toivotaan syventyvän edelleen.

”Tänä päivänä sähköenergiajärjestelmät ovat historiansa ehkä suurimman murroksen edessä. Samaan tapaan kuin jo suurjännitehallin rakennusvuosina olemme tilanteessa, jossa uutta tietoa tarvitaan enemmän kuin aikoihin ja pioneeriosaamiselle on kysyntää”, Lehtonen muistuttaa.

Aalto-yliopiston suurjännitetekniikan opetus jatkuu normaalisti suurjännitehallissa.

”Toimintamme Otaniemessä on liiketoimintalähtöistä, mutta ehdottomasti hyödynnämme uuden sijaintimme opiskelijoiden keskuudessa. Toivon, että toimintamme kiinnostaa opiskelijoita ja voimme tuoda heitä vahvemmin mukaan myös raskaaseen teollisuuteen. Yliopiston kanssa tehtävä yhteistyö auttaa kouluttamaan osaavia insinöörejä teollisuuden tarpeisiin myös tulevaisuudessa”, Lindgren sanoo.

Fortumin käyttöön tulevat tilat Otaniemessä valmistuvat lopulliseen kuntoon syksyn 2017 aikana.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: