Suomi vetämään Euroopan akkualan kierrätyksen tutkimusta Outotecin ja Aalto-yliopiston johdolla

Euroopan komissio on kutsunut Suomen koordinoimaan akkualaan liittyvän kierrätykseen tutkimusta Euroopassa. Hanketta alkaa vetää Outotec yhdessä Aalto-yliopiston kanssa, ja Business Finland on mukana edistämässä hanketta.
Akkututkija tekemässä tutkimusta / Kuva Nita Vera

EU-komissio on laatinut akkuja koskevan eurooppalaisen strategisen toimintasuunnitelman. Siihen on koottu kattava joukko konkreettisia toimenpiteitä innovatiivisen, kestävän ja kilpailukykyisen akkujärjestelmän ekosysteemin kehittämiseksi. Kierrätys akkuarvoketjun jokaisessa vaiheessa materiaaleista sovelluksiin ja tuotteisiin on yksi näistä toimenpiteistä.

Akkumarkkinat kasvavat hurjaa vauhtia sähköautojen ja muun sähköistymisen myötä. Euroopan komission energiaunionista vastaava apulaisjohtaja Maroš Šefčovič on arvioinut, että jo kahden vuoden päästä Euroopassa voi olla 250 miljardin akkumarkkinat. Tällöin myös esimerkiksi akkujen raaka-aineiden ja laitteiden kierrättäminen nousee entistä tärkeämmäksi.

Suomen vahvuudet tunnistettu

Business Finlandin alkuvuodesta käynnistämän Batteries from Finland -aktivointikokonaisuuden yksi osa-alue on kierrätys. Tavoitteena on nostaa Suomi akkujen kierrätysosaamisen johtavaksi maaksi.

”On hienoa, että vahvuutemme akkutoimialalla on tunnistettu Euroopassa. Suomalaisilla yrityksillä ja tutkimusryhmillä on merkittävää osaamista varsinkin akkumineraalien ja -sovellusten alueella. Toimijoillamme on potentiaalia kehittää tulevaisuuden akkuratkaisuja kierrätettävyys huomioiden”, sanoo johtaja Jarmo Heinonen Business Finlandista.

Outotec, joka on yksi maailman johtavista kaivosteollisuuden toimijoista, alkaa vetää projektia pääkumppaninaan Aalto-yliopiston kemian tekniikan ja metallurgian laitos.

”Litiumakkujen tutkimus- ja liiketoiminta ovat muutamassa vuodessa harpanneet valtavasti. Alan eurooppalaisia meneillään olevia tutkimushankkeita tukemaan on nyt muodosteilla EU:ssa pilottihanke, joka kattaa koko akkujen kierrätysprosessin niiden keräyksestä ja prosessoinnista lähtien. Tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa akkumateriaaleista saataisiin taloudellisesti kannattavasti palautumaan akkutuotantoon siten, että kierrätys yhdistyisi alkutuotantoon. Lisäksi tavoitteena on määritellä pitkän tähtäimen visiot, strateginen tutkimusagenda ja toimenpideohjelmat”, sanoo Outotecin kestävän kehityksen johtaja Ilkka Kojo.

”Se osaaminen ja ne työkalut, joilla Suomessa on luotu kansainvälisesti kilpailukykyistä cleantech-osaamista metallien primäärituotannon saralla, valjastetaan nyt sähköistymisen myötä myös akkumetallien kiertotalouden parantamiseksi”, toteaa Aalto-yliopiston hydrometallurgian apulaisprofessori Mari Lundström.

Lisätietoja:

Mari Lundström
mari.lundstrom(at)aalto.fi

Ilkka Kojo
puh. 040 7587447
ilkka.kojo(at)outotec.com

Jarmo Heinonen
jarmo.heinonen(at)businessfinland.fi

Kuva: Nita Vera

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: