"Suomi on mahtava paikka perustaa yritys"

Aaltoes:n puheenjohtaja Tiina Nyman näkee yrittäjyyden korvaamattomana oppimismahdollisuutena.
Kuva: Mikko Raskinen

Tiina Nyman oli ensimmäisen vuoden kauppatieteiden opiskelija, kun hän ensi kerran saapui Startup Saunalle orientaatioviikollaan syyskuussa 2016. Yhteisö imaisi välittömästi mukaansa. Sen jälkeen Nyman on ollut järjestämässä liutaa tapahtumia Slushista Junctioniin ja Kansainvälisestä epäonnistumisen päivästä FallUpiin.

Viime joulukuussa hänet valittiin Aalto Entrepreneurship Societyn eli Aaltoes:n puheenjohtajaksi vuodelle 2018. Kyseessä on Euroopan aktiivisin opiskelijavetoinen yrittäjyysyhteisö, joka on Slushin, Junctionin ja Startup Saunan kaltaisten menestyskonseptien takana. Tekemisen takana on aito into edistää yrittäjyyttä. Mitä heillä on tällä hetkellä takataskussaan?

”Huomasimme, että meillä oli paljon tapahtumia, jotka inspiroivat yrittäjyyteen, mutta aika vähän tarjontaa sellaiselle, joka todella halusi perustaa oman startupin. Siksi lanseerasimme viime vuonna Kiuas-hautomo-ohjelman, johon keskitymme nyt täysillä. Se tarjoaa konkreettisesti paikan, jonne kävellä liiketoimintaidean kanssa. Ohjelmaan valitut tiimit saavat tilat Saunalta sekä tukea laajalta valmentaja- ja kumppaniverkostoltamme”, Nyman sanoo.

Aaltoes haluaa myös lisätä yhteistyötä yliopiston kurssien kanssa siten, että esimerkiksi prototyyppejä suunnitelleet opiskelijat voisivat halutessaan jatkaa ideansa kehittelyä Aaltoes:n tuella.

Yrittäjän vastuu ja vapaus

”Suomi on mahtava paikka perustaa yritys. Markkinat ovat toki pienet, mutta toisaalta tämä on monin tavoin turvallinen ympäristö – jos epäonnistut, korjausliikkeet voi tehdä nopeasti. Tämä tekee yrittäjyyden kokeilusta helpompaa juuri opiskelijoille”, Nyman iloitsee.

Hän näkee, että opiskelijoille yrittäminen on ainutlaatuinen tilaisuus oppia täysin erilaisia taitoja akateemisen opiskelun ohella. Nyman itse kiinnostui asiasta työskennellessään yksityisyrittäjälle ennen Aaltoon tuloaan. Työssä sai paljon vastuuta, mutta myös vapautta toteuttaa ja tuoda omat ideat esille. Mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen ovat saaneet pysymään tiiviisti mukana myös Aaltoes:n toiminnassa.

”Rohkeus tulee ensimmäisenä mieleen, kun mietin mitä olen saanut tältä yhteisöltä. Ensimmäisen varainhankintapuhelun soittaminen jollekin yritykselle oli maailman pelottavin asia, mutta ties mihin olenkaan päätynyt sen jälkeen mukaan”, Nyman nauraa. ”Lisäksi olen saanut korvaamatonta oppia startup-skenestä ja yrittämisestä paitsi erilaisten projektien kautta, myös laajalta alumniverkostoltamme. Nähdessäni kuinka paljon tämä yhteisö on antanut itselleni, ymmärrän hyvin, miksi he haluavat auttaa ja antaa niin paljon takaisin.”

Nyman kannustaa kaikkia Aaltoes:n toiminnasta kiinnostuneita tulemaan mukaan tapahtumiin tai ottamaan yhteyttä.

”Mitään valmiita taitoja ei tarvita, vain halua ja intoa tehdä. Tapahtumien järjestämisessä oppii hurjasti – moni on sanonut, että sitä voisi jopa verrata yrittäjyyden kokeilemiseen turvallisesti. Saat paljon vastuuta, ja jos asiat sattuisivat menemään mönkään, saadaan tiimille ainakin mahtava oppimiskokemus.”

Lisätiedot:

Aaltoes.com

Kiuas-hautomo ja -kiihdyttämö

Kuukausittainen teknologiatapahtuma HEL Tech

Opiskelijoiden yrittäjyystapahtuma FallUp

Design-hackathon Dash

Tiina Nyman
puheenjohtaja 2018, Aaltoes
+358 50 412 7571

Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Ohto Pentikäinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Ohto Pentikäinen: Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa

Alumnimme Ohto Pentikäinen on lapsuudesta saakka ollut yrittäjähenkinen. Yläasteella hän perusti välipalakioskin ja lukiossa virallisesti ensimmäisen firmansa. Opintojen ohella montaa projektia ja firmaa pyörittänyt Ohto painottaa yrittäjyyden olevan hänelle ensisijaisesti työkalu, jonka avulla ratkaista ongelmia.
Elisabet Lahti ja Jaan Praks
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Yrittäjähenkinen tutkija tarttuu toimeen ja luo uutta

Kun tutkija ajattelee kuin yrittäjä, voi syntyä jotakin uraauurtavaa.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Yhteistyö Julkaistu:

Solve the SDGs -hackathon järjestetään jälleen — nyt Suomessa ja Intiassa

Solve the SDGs — Aalto Ventures Programin ja Junctionin kestävän kehityksen hackathon — järjestetään 22.–24.3. Suomessa ja Intiassa.