Suomi on Euroopan edelläkävijä koulujen koodausopetuksessa

Opettajille suunnattu koodauksen MOOC sai osallistujilta innostunutta palautetta.

Koodiaapinen-aktiivit Tiina Partanen ja Tero Toivanen kertovat opettajien innostuneen koodaamisen lisäksi omien töidensä jakamisesta. Kuva Tarmo Toikkanen.

Ensi syksynä koodaus eli ohjelmointi tulee Suomessa pakolliseksi osaksi kaikkea peruskoulun opetusta. Aalto-yliopiston median laitos on mukana Koodiaapinen-hankkeessa, jonka osana opettajille tarjottu koodaamisen avoin verkkokurssi MOOC päättyi joulukuussa.

– Opetussuunnitelman tavoite on, että lapset oppivat ymmärtämään, miten tietokoneet toimivat ja millaisia tehtäviä niiden kannattaa antaa tehdä. Opettajille MOOC tarjosi mahdollisuuden kokeilla käytännössä ja ohjatusti samoja ohjelmointiympäristöjä, joita heidän oppilaansakin tulevat luultavasti käyttämään, kertoo hankkeen koordinoinnista ja teoriasta vastaava Aalto-yliopiston tutkija Tarmo Toikkanen.

MOOCin aloittaneesta 1301 opettajasta 471 suoritti sen loppuun saakka. Osuus on MOOCille varsin korkea, ja kurssista saatu palaute on ollut rohkaisevaa.

Opettajat todella innostuivat ja koukuttuivatkin koodaukseen.

– Opettajat todella innostuivat ja koukuttuivatkin koodaukseen, kertoo Vuokko Kangas, joka veti ScratchJr-linjaa esikoululaisten sekä ykkös- ja kakkosluokkalaisten opettajille.

– Padlet-seinällä käytiin myös innokasta pedagogista keskustelua, josta sain uusia ideoita jatkoa varten.

6.–9. luokkien Racket-linjaa ohjanneen Tiina Partasen mukaan opettajat saivat MOOCilta paitsi ohjelmoinnillisen ajattelun periaatteet ja ohjelmoinnin perustaidot myös ideoita omille oppilailleen sopiviin harjoitustehtäviin sekä mahdollisuuden ideoida kollegoidensa kanssa oppiainerajat ylittäviä projekteja.

– Tällainen näkemys ei synny parin tunnin kurssilla vaan vaatii juuri Koodiaapisen tarjoaman MOOCin kaltaisen pidemmän kurssin, hän korostaa.

Koodausta kaikissa oppiaineissa

3.–6. -luokkalaisille opettavien Scratch-materiaalista vastanneen Tero Toivasen mielestä Suomi on valinnut viisaasti tehdessään koodauksesta luontevan osan kaikkea oppimista.

– Koodaus koskee kaikkia oppiaineita ja mahdollistaa luontevasti niiden välisen yhteistyön, hän pohtii ja jatkaa.

– Laaja-alaiset osaamisen taidot, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja ilmiöpohjaisuus ovat muutenkin suuressa roolissa uudessa opintosuunnitelmassa, ja se on asia, josta muun Euroopan kannattaisi ottaa meistä oppia.

Koodaus koskee kaikkia oppiaineita ja mahdollistaa luontevasti niiden välisen yhteistyön.

European Schoolnetin tekemä 20 maan vertailu osoittaa, että Suomi on koulujen koodausopetuksessa edelläkävijä. Suomen lisäksi koodausta opetetaan ala-asteikäisille kuudessa muussa maassa, joista vain Isossa-Britanniassa ja Belgiassa sen on pakollinen osa opetusta.

– Niissä se on kuitenkin oma oppiaineensa, Tarmo Toikkanen painottaa.

– Meidän lisäksemme vain Italiassa se mainitaan opetussuunnitelmassa oppiainerajat ylittävänä elementtinä. Suomi on linjannut, että koodaus on yksi oppimistaito; aivan kuten lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ja piirtäminen.

Päättyneen MOOCin oppimateriaalit on julkaistu Koodiaapisen kirjastossa www.koodiaapinen.fi/kirjasto/. Uusi maksuton MOOC-toteutus alkaa helmikuussa 2016. Lisätietoja ja ilmoittautuminen www.koodiaapinen.fi.

Koodiaapista kokoaa IT-kouluttajat ry. Syksyn 2015 kurssin ja materiaalien päätekijöitä olivat:

Koordinointi ja teoria: Tarmo Toikkanen, oppimispsykologi ja tutkija, Aalto-yliopiston median laitos

ScratchJR eli esi-2. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Vuokko Kangas, luokanlehtori, it-vastaava ja matematiikan opettaja Oulun Normaalikoulusta

Scratch eli 3.-6. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Tero Toivanen, erityisluokanopettaja ja TVT-kehittäjäkouluttaja Kilonpuiston koulusta Espoosta.

Racket eli 7.-9. -luokkalaisille opettavien materiaalit: Tiina Partanen, matemaattisten aineiden opettaja ja Koodausta kouluun -projektin vetäjä.

Lisätietoja:

Tutkija Tarmo Toikkanen
Aalto-yliopiston median laitos
Oppimisympäristöjen tutkimusryhmä

European Schoolnet: Computing our Future

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.