Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiöltä merkittävä tuki muotoiluopetuksen vahvistamiseksi

Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiön avustuksella varmistetaan, että muotoilun koulutus vastaa tulevaisuudessakin niin opiskelijoiden kuin yhteiskunnan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.
Työelämäprofessori Irina Viippola
Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiön mahdollistamaan työelämäprofessorin tehtävään on nimitetty MA Irina Viippola. Kuva: Janne Vesterinen

Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiö on myöntänyt Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle 290 000 euron avustuksen viisivuotisen osa-aikaisen strategisen teollisen muotoilun työelämäprofessuurin perustamiseksi. Työelämäprofessuuri painottuu käytännön muotoiluosaamisen ja strategisen päätöksenteon yhdistämiseen.

”Arvostamme valtavasti Suomen Taideteollisuusyhdistyksen 100-vuotissäätiön määrätietoista työtä muotoilukulttuurin edistämiseksi ja olemme iloisia siitä, että päämäärämme alan kehittämiseksi ovat yhteneväiset. Säätiön mahdollistama työelämäprofessuuri auttaa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua vahvistamaan nykyistä laadukasta muotoilun opetusta ja varmistamaan, että tarjoamamme koulutus vastaa tulevaisuudessakin niin opiskelijoiden kuin yhteiskunnan tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla,” iloitsee dekaani Tuomas Auvinen.

Työelämäprofessoriksi on valittu Irina Viippola

STY 100-säätiön mahdollistamaan työelämäprofessorin tehtävään on nimitetty MA Irina Viippola, joka on tehnyt pitkän uran muotoilijana ja projektinjohtajana yrityksissä ja muotoilustaan tunnettujen brändien, kuten Fiskarsin, Iittalan ja Arabian, parissa. Viippolan rooli työelämäprofessorina on ensisijaisen tärkeä alan opetuksen ja tutkimuksen tukemisessa sekä käytännön osaamisen siirtämisessä yritysmaailmasta akateemiseen ympäristöön.

”On hyvin tärkeää tuoda opetukseen ja tutkimukseen ajan tasalla olevaa näkemystä yritysmaailmasta. Tässä positiossa haluan osaltani edistää vuoropuhelua yliopiston ja yritysmaailman välillä”, Viippola sanoo.

Viippola toivoo, että muotoilijoiden huomio kiinnittyisi enemmän digitaalisten ympäristöjen ja palveluiden lisäksi myös hyvään fyysiseen suunnitteluun.

”Olennaista on opettaa opiskelijoille tietotaitoa siitä, miten konsepteista päästään toteutukseen. Muotoilu ei ole vain digitaalista kokeilua ja palveluiden tai kokemusten suunnittelua, vaan käytännön muotoiluosaaminen ja kyky ajatella käsillä ovat edelleen sen olennainen osa. Harppaus suunnitelmasta toteutukseen ja valmistukseen on haastavaa ja vaikeaakin.”

”Tärkeää on myös ottaa huomioon kestävän kehityksen näkökulmat suunnittelussa, kuten materiaalien ja energiankäyttö ja niiden ympäristövaikutukset.”

Viippola toivoo, että voisi työelämäprofessorina edistää koulujen välistä yhteistyötä. Hän uskoo monen osaamisalueen yhdistämiseen ja yhteistyöhön eri alojen osaajien kanssa.

”Yhdistämällä erilaisia näkökulmia voidaan nähdä asioiden useita puolia ja saada suuria asioita aikaan. Tämä uusi professuuri tarjoaa mahtavan mahdollisuuden kehittää yhteistyötä.”

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.