Suomen opiskelijanäyttely palkittiin Prague Quadrennial 2023 maailmannäyttelyssä.

Nyt 15. kertaa järjestetty Prague Quadrennial on maailman suurin esittävien taiteiden suunnittelun tapahtuma, jossa kansalliset ammattilais- ja opiskelijaosastot esittelevät lavastukseen, puku-, ääni-, ja valosuunnitteluun, sekä teatteriarkkitehtuuriin liittyviä taiteellisia töitä. Tapahtuma on järjestetty vuodesta 1967 alkaen joka neljäs vuosi.
Palkintojenjakoseramonia, jossa yhdeksän ihmistä PQ2023 tapahtuman lavalla
Palkintojenjakoseremonia. Kuvan on ottanut Andreas Skourtis

Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2023 (PQ 2023) toivotti tänä vuonna tervetulleeksi lähes sata taiteellista työryhmää 59 maasta; Yhteensä PQ 2023 isännöi noin 2000 taiteilijaa.

Tämä oli kolmas peräkkäinen voitto suomalaiselle opiskelijanäyttelylle. Aiemmat voitot ovat PQ 2015: ’Gold Medal for the Best Exposition in the Student Section’ ja PQ 2019: ’Best Student Exhibition Experience’

Palkitut ovat pukusuunnittelun maisteriopiskelijoita (Aalto-yliopisto, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) sekä äänisuunnittelun, valosuunnittelun ja esittävien taiteiden lavastuksen maisteriopiskelijoita (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu). Taiteellinen työryhmä: Hugo Enkenberg, Lyydia Johansson, Ruusa Johansson, Aino Juutilainen, Mirei Kato, Meme Korhonen, Pauli Kotilainen, Aku Lahti, Alina Pajula, Hilla Ruuska, Mikko Salminen, Timo Tikka, Ville Tolvanen, Joakim Udd, Outi Vedenpää ja Aino Väisänen.

Kuraattoritiimi: Sofia Pantouvaki, Susanna Suurla (Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu), Kimmo Karjunen, Liisa Ikonen, Elina Lifländer, Tomi Humalisto, Jari Kauppinen,Tuomas Fränti ja Jokke Heikkilä (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu).

Tämän vuoden näyttelyn teemana oli Festival of the RARE. Suomen opiskelijaosasto tutki aihetta suomalaisen luontokokemuksen ja erityisesti uhanalaisten suoympäristöjen näkökulmasta. Näyttelyssä vierailijat astuivat audiovisuaalisen ja kokonaisvaltaisen teoksen keskiöön ja jakoivat harvinaisen sekä ainutlaatuisen suokokemuksen yhdessä festivaalin muun yleisön kanssa.

PQ tuomariston kommentti palkitusta työstä: Aisteja, pukua ja materiaalisuutta hyödyntävä leikkisä ja hurmaava näyttely kutsuuosallistujat kokemaan suomalaisen suon läpikävelemisen fyysisyyden ja äänet ja pohtimaan ihmisen vaikutusta näihin arvokkaisiin ja uhanalaisiin ekosysteemeihin.

Teoskuvaus (englanniksi):

Why do we keep getting stuck? Suo, Silent, Disco is a piece that combines traces of the rare, typical and controversial Finnish suo (swamp, bog or peatland) into a light-hearted physical experiment. Participants are invited to share the playful and audiovisual space of the sticky unknown.

Suo, Silent, Disco was created through different experiences and ideas of suo landscapes, which cover almost a third of Finland’s land area. Although the piece approaches the theme from a playful and heartfelt point of view, the cultural and political aspects of suo areas are controversial. Suos act as great carbon sinks, but for decades they have been severely threatened by drainage and peat extraction. These human actions create huge emissions and damage ecosystems. Knowing all this, why do we keep getting stuck?

Suo, Silent, Disco was co-organised by the Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki and the Aalto University School of Arts, Design and Architecture. The work was sponsored by Studiotec Oy.

Lisätietoa: https://pq.cz/pq-2023-info/projects-2023/student-exhibition-pq/finland-suo-silent-disco/

Instagram: @pq23finland

Katso tapahtumasivu (englanniksi)

photo of a swamp with a neon green hockey helmet resting on the ground

Suo, Silent, Disco

Suo, Silent, Disco is the title of the installation that represents Finland in the Student Exhibition of the Prague Quadrennial 2023. The project is co-curated and co-organized by Aalto University School of Arts,

Liituraitapukuinen mies seisoo betoniseinän edessä kädet taskuissa
Yliopisto Julkaistu:

Vesa Kemppainen: ”Työelämässä tärkeä ominaisuus on mielenkiinto uusia asioita kohtaan”

Alumnitarina: Fiskars Groupin Art Director Vesa Kemppainen pitää tärkeänä työelämätaitona luovuutta ja kykyä luovaan päätöksentekoon. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumnilla on tapana sanoa uusille asioille mieluummin kyllä kuin ei.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.