Suomen Hallitusmuoto 1919 -juhlarahan suunnittelee Dario Vidal

Suunnittelukilpailun voitti Aalto-yliopiston muotoilun opiskelija teoksellaan Figura. Myös alumni Simon Örnbergin ehdotus Ääniaalto palkittiin.
Dario Vidal: Figura

Palkintolautakunta valitsi Vidalin kilpailutyön yksimielisesti voittajaksi. Ehdotuksesta toteutetaan nimellisarvoltaan 100 euron kultaraha. Figura-teos ”ilmentää vuoden 1919 Hallitusmuodon keskeisiä piirteitä: edustuksellista demokratiaa sekä valtiovallan kolmijakoa lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovaltaan. Muotoilija on pyrkinyt universaalilla abstraktilla muotokielellä ilmaisemaan kolikon tunnuspuolella demokratian muodostumista kansalaisten äänien kautta, ja kolikon arvopuolen kolme osittain yhteen sulautuvaa ympyränmuotoa ilmentävät vallan kolmijakoa”, kerrotaan palkintolautakunnan tiedotteessa.

Dario Vidal on erikoistunut teolliseen ja digitaaliseen muotoiluun. Hänellä on oma muotoilutoimisto Origon ja hän valmistuu kesällä Contemporary Design -maisteriohjelmasta.

Jaetulle kolmannelle sijalle sijoittui myös Aallon alumni, Collaborative and Industrial Design (CoID) -maisteriohjelmasta valmistunut Simon Örnberg.

”Lautakunta oli innoissaan uutta muotokieltä henkivistä voittajista, ja työt oli totetettu muista kipsi-ehdotuksista poiketen 3D-printatusta muovista. Nähdäkseni aaltolaisten voitokkaissa töissä vahvuutena oli kirkas idea ja vahva konsepti”, kertoo professori, palkintolautakunnan jäsen Maarit Mäkelä Aalto-yliopistosta.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!