Suomen Akatemialta rahoitusta Aallon yhteiskunnalliseen tutkimukseen

Suomen Akatemian Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen neljälle Aalto-yliopiston hankkeelle.

Professori Sampsa Hyysalon hankkeessa tutkitaan välittäjäorganisaatioita energia-alan murroksessa. Erityisesti tutkimuksessa keskitytään kotitalouksien energiaratkaisuihin, jossa välittäjiä saatetaan tarvita keskitettyjen organisaatioiden ja hajallaan olevien kuluttajien välillä. Hanke koostuu kolmesta osa-hankkeesta, jotka käsittelevät välittäjiä suurten energiayhtiöiden, julkisten toimijoiden ja kuluttajien kautta tapaustutkimusten avulla. Projektin tavoitteena on selvittää, missä tilanteissa välittäjiä tarvitaan, mitkä ovat hyviä välittämisen käytäntöjä sekä miten toiminta kannattaa organisoida eri tilanteissa

Professori Marko Terviön hankkeessa tutkitaan, miksi vanhempien sosioekonominen asema periytyy harvemmin lapsille Pohjoismaissa kuin muissa teollisuusmaissa sekä sosiaalisen liikkuvuuden muutosta. Hyvinvointivaltion rakentamisen, erityisesti tasa-arvoisemman koulutuksen ja verotuksen progression arvellaan olevan korkean sosiaalisen liikkuvuuden taustalla ja tämä hypoteesi on projektin analyysin kohteena.

Professori Sami Torstilan hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä yksityishenkilöiden sijoituspäätöksistä laboratorio- ja kenttäaineistojen perusteella. Yksikön rationaalisuus on useimpien rahoituksen teorioiden taustaoletuksena. Lainsäätäjät myös tyypillisesti olettavat ihmisten reagoivat rationaalisesti rahoitusmarkkinoiden säätelyyn. Empiirin tutkimus on kuitenkin osoittanut, että yksityishenkilöiden kohdalla rationaalisuus ei usein päde.

Professori Jack Whalenin tutkimushankkeessa tutkitaan käyttäjien osallistamista ja sen organisoimista työnä, joka sisältää sekä rutinoituneita että strategisia piirteitä. Tutkimusasetelma koostuu kuuden etnografisen tutkimuksen toteutuksesta ja vertailusta avoimen ja syvällisen kuvan muodostamiseksi osallistavan suunnittelun käytännöistä erilaisissa projekteissa. Käyttäjien osallistuminen tuotekehitykseen ei ole enää marginaalista puuhastelua. Yritykset, julkinen sektori ja tutkijat ovat tunnistaneet kansalaiset olennaisiksi toimijoiksi erilaisissa kehittämishankkeissa. Tätä taustaa vasten projektissa pyritään muuttamaan kansainvälistä tutkimusorientaatiota pois osallistavien menetelmien, prosessien ja metodologioiden kehittämisestä.

Aallon projektien rahoitus on yhteensä reilu 2 miljoonaa euroa. Yhteensä Akatemia antoi rahoitusta 39 uudelle akatemiahankkeelle. Joukossa on kahdeksan konsortiota, joissa tutkimusta tehdään useamman organisaation välisenä yhteistyönä. Akatemiahankkeissa työskentelee ensisijaisesti tohtorintutkinnon suorittaneita tutkijoita. Toimikunnalle osoitettiin 388 hakemusta, joista rahoitettiin noin 13 prosenttia. Yhteensä toimikunta rahoittaa akatemiahankkeita lähes 24 miljoonalla eurolla.

Hankkeiden tavoitteena on vahvistaa suomalaisen tutkimuksen korkeaa kansainvälistä tasoa, luovuutta, suorituskykyä ja vaikuttavuutta. Rahoitusta myönnetään tutkimusryhmille, jotka tekevät tieteellisesti kunnianhimoista tutkimustyötä ja tavoittelevat uusia avauksia. Hankkeet aloittavat työnsä syyskuussa ja kestävät pääsääntöisesti neljä vuotta.

Lisätietoja päätöksestä Suomen Akatemian verkkosivuilta.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.