Strategisen ajattelun merkitys korostuu big datan hyödyntämisessä

Digitalisaatio muuttaa myös HR-alaa.

– HR-trendejä on hyvin monenlaisia. Niitä ovat esimerkiksi työkulttuuri ja sitouttaminen, oppiminen ja kehitys, HR-analytiikka ja työhyvinvointi. Trendit sisältävät lähes kaiken, mitä HR tekee. HR-trendien vaikuttavuutta vähentää niiden suuri määrä, oleellista onkin jäsentää ne jollain tavalla, Kauppakorkeakoulun professori Kristiina Mäkelä sanoo.

Professori Kristiina Mäkelä jäsentää trendejä muutoksen kautta.
– On olemassa kahdenlaista muutosta: inkrementaalista ja transformatiivista. Inkrementaali kehitys on sitä, kun parannetaan sitä, mitä jo tehdään. Transformaatiivinen on sitä, että jokin asia HR:ssä muuttuu. Inkrementaalisia muutoksia ovat esimerkiksi henkilöstön sitouttaminen, oppiminen ja kehitys ja muutoksen johtaminen. Transformatiiviset muutokset sen sijaan liittyvät digitalisaatioon ja ne muuttavat HR-alaa. Näitä ovat esimerkiksi e-HRM, pilvi (cloud) ja pelillisyys (gamification).

Digitalisaatio kytkeytyy E-HRM:ään, suorituksen johtamiseen, kykyjenhallintaan

E-HRM on yksi trendi, jossa näkyy digitalisaatio. E-HRM:llä tarkoitetaan HR:n teknologisia järjestelmiä, sovelluksia, joilla pyritään helpottamaan HR-tehtävien tekemistä, tehostamaan toimintaa. Harvardin strategiaprofessori Clayton Christensen on tutkinut, miten teollisuuden alat muuttuvat innovaation myötä. Hänen mukaansa pienet uudet toimijat, jotka keskittyvät tiettyyn asiaan, tekevät vanhan teknologian tai menetelmän tarpeettomaksi. Kun heidän osaamisensa kasvaa, he pystyvät vastaamaan yhä isompien asiakkaiden tarpeisiin.

HR:n digitalisoitumisen keskiössä on myös suorituksen johtaminen, performance management. Edelläkävijät kokeilevat ketteriä keinoja, kuten siirtymistä prosesseista yksilöllisyyteen. Vuosikelloista luovutaan ja aletaan suunnitella ja toteuttaa tekemistä reaaliajassa. Lisäksi menneen suorituksen arvioinnista siirretään fokus tulevaan. Kykyjenhallinnassa, talent managementissa, keskitytään valittuihin, strategisesti tärkeisiin henkilöstöresursseihin, ja niiden sisällä sellaisten lahjakkaiden osaajien löytämiseen, motivointiin ja yrityksessä pitämiseen, joilla katsotaan olevan potentiaalia toimia yrityksen avaintehtävissä nyt tai tulevaisuudessa.

Professori Kristiina Mäkelä nostaa ilman muuta esiin myös big datan, jolla tarkoitetaan olemassa olevan tai uuden tiedon, datan, hyödyntämistä entistä enemmän ja laajemmin päätösten tekemiseen.
– Haastavinta ja tärkeintä on miettiä, mitä haluamme data-analytiikalla saavuttaa. Datan arvo on siinä, miten me hyödynnämme sitä. Strategisen ajattelun merkitys korostuu, hän sanoo.

Professori Kristiina Mäkelä puhui HR:n muutostrendeistä Henkilöstöjohdon ryhmä HENRY ry:n järjestämässä Uudista ja Uudistu 2015 -tapahtumassa Wanhassa Satamassa 24.11.2015. Kristiina Mäkelä kehotti HR-ammattilaisia miettimään, löytyykö itseltä ja tiimistä sekä digitaalista että strategista osaamista, sillä molempia tarvitaan. Harward Business Review:n heinäkuun 2015 numerossa ollut artikkeli: It’s time to blow up HR and build something new, on professori Mäkelän ehdoton lukuvinkki alan ammattilaisille. Myös Twitterissä kannattaa seurata HR-alaa, jotta pysyy muutoksessa kärryillä.

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Saumyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024