Strategiapalkinto 2014 apulaisprofessori Riku Ruotsalaiselle väitöstutkimuksesta

Julkisen sektorin kehittämistyön tehostamiseen avoin kilpailutus, joka hyödyntäisi arkkitehtikilpailun mallia.

TkT Riku Ruotsalaisen Tuotantotalouden laitoksella tekemä väitöskirjatyö ”The micro-to-macro problem: the generation of mobilizing frames through idea development conversations” voitti Suomen Strategisen Seuran strategiapalkinnon 2014.

Tutkimuksessa arvioidaan julkisen sektorin kykyä kehittää omaa toimintaansa. Havaintojen mukaan asiantuntijatyöryhmät tuottavat yleensä sellaisia ideoita, jotka tuovat vain pieniä muutoksia julkisen sektorin organisaatioihin ja joiden järkevyydestä asiantuntijoiden on helppo olla yhtä mieltä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että julkisen sektorin kehittämiseksi voitaisiin ottaa käyttöön avoin kilpailu. Ajatus olisi sama kuin arkkitehtuurikilpailussa, mutta kilpailun aiheena voisi olla esimerkiksi sosiaali- ja terveyssektorin organisaatioiden, hoidonjärjestelyn ja rahoituksen suunnittelu.

Väitöskirjaa varten Ruotsalainen tutki kolmen vuoden ajan kahta asiantuntijatyöryhmää, joihin kuului Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä Uudenmaan alueen kuntien terveydenhuollon edustajia. Asiantuntijoiden välisiä keskusteluja näyttää ohjaavan mekanismi, joka muistuttaa luonnosta löytyviä lajivalinnan prosesseja, joissa kaikkein poikkeavimmat yksilöt eivät tule valituiksi. Julkisen sektorin organisaatiot näyttävätkin kehittyvän hitaasti, kun asiantuntijatyöryhmien esittämät vain vähäiset kehittämisehdotukset otetaan käyttöön.

Strategiapalkinto jaettiin nyt toisen kerran väitöskirjatyölle. Strategiapalkinnon valintaraatiin kuuluivat puheenjohtajana liiketoimintajohtaja TkT Kimmo Suominen ja jäseninä yliopettaja FT, TkL Ville Saarikoski, toimitusjohtaja KTT Sari Salojärvi, Head of Sales Development TkT Sari Kola-Nyström ja toimitusjohtaja KTT Leena Masalin.

Elektroninen väitöskirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-5503-9

Lisätietoja:

Apul.prof. Riku Ruotsalainen
VU University Amsterdam
 +31 6 22 879 200

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.