Strategiapalkinto 2014 apulaisprofessori Riku Ruotsalaiselle väitöstutkimuksesta

Julkisen sektorin kehittämistyön tehostamiseen avoin kilpailutus, joka hyödyntäisi arkkitehtikilpailun mallia.

TkT Riku Ruotsalaisen Tuotantotalouden laitoksella tekemä väitöskirjatyö ”The micro-to-macro problem: the generation of mobilizing frames through idea development conversations” voitti Suomen Strategisen Seuran strategiapalkinnon 2014.

Tutkimuksessa arvioidaan julkisen sektorin kykyä kehittää omaa toimintaansa. Havaintojen mukaan asiantuntijatyöryhmät tuottavat yleensä sellaisia ideoita, jotka tuovat vain pieniä muutoksia julkisen sektorin organisaatioihin ja joiden järkevyydestä asiantuntijoiden on helppo olla yhtä mieltä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että julkisen sektorin kehittämiseksi voitaisiin ottaa käyttöön avoin kilpailu. Ajatus olisi sama kuin arkkitehtuurikilpailussa, mutta kilpailun aiheena voisi olla esimerkiksi sosiaali- ja terveyssektorin organisaatioiden, hoidonjärjestelyn ja rahoituksen suunnittelu.

Väitöskirjaa varten Ruotsalainen tutki kolmen vuoden ajan kahta asiantuntijatyöryhmää, joihin kuului Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä Uudenmaan alueen kuntien terveydenhuollon edustajia. Asiantuntijoiden välisiä keskusteluja näyttää ohjaavan mekanismi, joka muistuttaa luonnosta löytyviä lajivalinnan prosesseja, joissa kaikkein poikkeavimmat yksilöt eivät tule valituiksi. Julkisen sektorin organisaatiot näyttävätkin kehittyvän hitaasti, kun asiantuntijatyöryhmien esittämät vain vähäiset kehittämisehdotukset otetaan käyttöön.

Strategiapalkinto jaettiin nyt toisen kerran väitöskirjatyölle. Strategiapalkinnon valintaraatiin kuuluivat puheenjohtajana liiketoimintajohtaja TkT Kimmo Suominen ja jäseninä yliopettaja FT, TkL Ville Saarikoski, toimitusjohtaja KTT Sari Salojärvi, Head of Sales Development TkT Sari Kola-Nyström ja toimitusjohtaja KTT Leena Masalin.

Elektroninen väitöskirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-5503-9

Lisätietoja:

Apul.prof. Riku Ruotsalainen
VU University Amsterdam
 +31 6 22 879 200

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: