Strategiakurssilla simuloidaan todellisen elämän sekavuutta

Aalto-henkeä edustava kurssikonsepti törmäyttää tutkitun tiedon ja käytännön. Yrityskumppani Palmun edustajat ovat mukana kaikilla luennoilla.
Kurssilla kohtaavat sopivassa suhteessa teoria ja käytäntö, sanovat Aallossa opiskelijat Todor Vlaev (vas.), Sebastian Krebs ja vaihto-opiskelija Johannes Schreiner St. Gallenin yliopistosta.

Opiskelijat ovat työskennelleet pienissä ryhmissä, piirtäneet fläppitaululle strategian jalkauttamista kuvaavat janat ja liimanneet avainkohtia merkkaavat post-it-laput. Tiimi on valmistautunut esittelemään työnsä kolmessa minuutissa, mutta lennossa Mikko Leskelä Palmu-palvelumuotoilutoimistosta muuttaakin esittelyajan kahdeksi.

‒ Simuloimme todellisia tilanteita ja oikean elämän sekavuutta, Petri Aaltonen Palmulta selittää.
‒ Bisneskonsultille luvattu aika johtoryhmän kanssa lyhenee helposti, yhteyshenkilöt vaihtuvat ja yritykset voivat fuusioitua.

Ryhmä tiivistää tyynesti sanomaansa ja valmistautuu vastaamaan kysymyksiin konsulteilta ja muulta ryhmältä.

Johtamisen ja strategian maisteriopiskelija Pekka Enroth (oik.) ryhmänsä kanssa esittelemässä heidän tapaansa lähestyä strategian jalkauttamista.

Kurssikonsepti perustuu dialogiin

Palveluliiketoiminnan muotoilija Mikko Leskelä ja toimitusjohtaja Petri Aaltonen toimivat kollegoidensa palveluarkkitehti Hans Sandvikin ja toimitusjohtaja Peter Barkmanin kanssa fasilitoijina Management and International Business -ohjelman kurssilla Strategic Change. Kurssin vetäjät, professorit Janne Tienari ja Eero Vaara ovat halunneet tuoda opetustilanteeseen harvemmin käytetyn, dialogiin perustuvan konseptin.

‒ Yritämme näyttää opiskelijoille miten tutkijat, liikkeenjohdon konsultit ja yritysjohtajat katsovat strategiaan liittyviä ilmiöitä, Janne Tienari kuvaa. Kurssikonseptia professorit ovat työstäneet alusta asti yhdessä yrityskumppaninsa kanssa.

Jokaisella luentokerroilla on mukana ammattilaisia palmulaisten tiimistä. Kolmen tunnin luentokerrasta ensimmäinen tunti käytetään Tienarin ja Vaaran johdolla tutkimustietoon, loput ajasta harjoitellaan tekemisen tapoja palmulaisten kanssa.

‒ Kurssi on ollut todella hyvä. Ensin esitellään konsultoinnin maailma ja sitten sitä pääsee keskustellen testaamaan, toteaa johtamisen ja strategian maisteriopiskelija Pekka Enroth.

‒ Kurssin ideana on, että aiemmin käsiteltyjä teemoja voidaan syventää helpommin, kun yritysedustajat eivät vieraile vain yhdellä luennolla, Tienari sanoo. Asioihin voidaan palata ja luoda siltoja eri teemojen välillä.

‒ Tuntuu, että kurssin vetäjät antavat sisällön kehittyä niin, että löydetään uutta. Opitaan käyttämään sitä, mitä on opittu, Enroth kuvaa.

Palveluliiketoiminnan muotoilija Mikko Leskelä Palmu-palvelumuotoilutoimistosta fasilitoi kurssilla.

Opiskelijat kiittävät palautetta, asiakkaat yhteyttä yliopistoon

Opiskelijat kiittelevät palmulaisten avointa ja rehellistä palautetta. ‒ He saattavat sanoa ’kiva idea, mutta tuo ei menisi ikinä läpi’, strategian maisteriopiskelija Todor Vlaev kuvaa.

Palmulaiset ovat tuoneet kurssille asiakkaidensa Lähi-Tapiolan ja F-Securen case-tehtäviä, ja opiskelijat ovat myös vierailleet yrityksissä. ‒ Kun opiskelijat törmäsivät asiakasyrityksissä ongelmiin, onnittelimme heitä siitä. Tuon parempaa harjoitustilannetta ei luennoille juuri voisi luoda, Mikko Leskelä sanoo.

Leskelä ja kollegansa iloitsevat kurssin tuottamasta vuoropuhelusta opiskelijoiden ja strategiaa tutkivien professoreiden kanssa.  ‒ Asiakkaamme arvostavat yhteyttä yliopistoon. Lisäksi olemme itse saaneet energiaa opiskelijoista, jotka ajattelevat kaikki kirkkaasti, Aaltonen ja Leskelä kuvaavat.

Kasvava yritys tarvitsee myös uusia tekijöitä. ‒ Olen jo bongannut muutamia opiskelijoita, joiden kanssa haluaisin jatkaa keskustelua, Leskelä sanoo.

Johannes Schreiner ja Todor Vlaev esittelemässä ryhmänsä case-työtä.

Kurssilla opettavat Mikko Leskelä, Eero Vaara, Petri Aaltonen ja Janne Tienari. Kuvat Julia Weckman

Kurssitiedot: mycourses.aalto.fi

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.