Startup-yrittäjät pääsivät esittelemään liikeideoitaan sijoittajille

Stipendillä palkittu tiimi kiittelee Aalto Start-Up Centeriltä saatua tukea.
Tilaisuuden matching-osuudessa sijoittajat ja mentorit saivat kuulla bisnesideoista tarkemmin.

Aalto Start-Up Center (ASUC) järjesti Investor/Mentor Pitching -tilaisuuden yhteistyössä Nordean, Kalliolawn, FiBANin ja Success Shopping Finlandin kanssa. Kasvuyrittäjät esittelivät tilaisuudessa bisnesideansa, jolle he etsivät rahoittajaa ja mentoria. Tilaisuus pidettiin 8.10.

ASUCin johtaja Marika Paakkala toivotti toistakymmentä yrittäjää tai tiimiä ja lähes 50 sijoittaja- mentoria ja mentoria tervetulleiksi tilaisuuteen. Ennen pitchausten eli lyhyiden bisnesideoiden esittelyjä Sebastian Wikström, Nordea Markets, AltFin Solutions, kertoi startupien rahoittamisesta. Erityisesti Wikströn puhui siitä, miten liiketoimintaideat ja rahat eivät löydä toisiaan.

– Järjestelmä ei toimi niin hyvin kuin voisi. Pankit ovat niitä, jotka voivat auttaa startupeja kasvamaan. Pankeilla on tähän tarvittavaa tietoa, resurssit ja verkostot.

FiBANin (Finnish Business Angels Network) hallituksen jäsen Torsti Tenhunen kertoi bisnesenkeleiden hyödystä kasvuyrittäjille. FiBAN on yhdistys, jonka tavoitteena on edistää yksityishenkilöiden sijoitusten tekemistä listaamattomiin potentiaalisiin kasvuyrityksiin. FiBANin tavoitteena on luoda vahva pohja enkelisijoittajaverkostolle sekä tarjota kohtaamispaikka enkelisijoittajille ja kasvuyrityksille.

– Ensimmäinen bisnesenkelisijoitus kannattaa tehdä kokeneempien sijoittajien kanssa, Torsti Tenhunen suositteli.

Tuomaristo uskoo voittoisan liikeidean muuttavan markkinoita

Alustusten jälkeen ääneen pääsivät kasvuyrittäjät, joista alkuvaiheen yrittäjillä oli 90 sekuntia aikaa yritysesittelyynsä. Tämän jälkeen oli vähän pidempään liikeideaansa työstäneiden yrittäjien vuoro. Heille oli varattu kolme minuuttia esitystä kohden. Pitchausten jälkeen siirryttiin pöytien ääreen, jossa mahdolliset sijoittajat saivat kuulla enemmän liikeideoista. Tällä välin tuomaristo punnitsi, mikä yritys saa Nordean lahjoittaman 5 000 euron stipendin.

Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuomaristo julisti voittajaksi Faraday Fast Rentals Oy:n pitchauksen.
– Yrityksemme lähti liikkeelle ideasta, jossa tarjoaisimme Tesloja yhteiskäyttöön. Pian tämä vaihtui laadukkaisiin sähköautoihin yleensä ja nyt olemme siirtyneet ohjelmiston kehittämiseen ja palveluiden tarjoamiseen, voittoisaan tiimiin kuulunut Aallon opiskelija Miikka Viitala kertoo.

– Alkuvaiheessa tarjoamme yhteisautopalvelua sähköautoilla yrityksille ja kuljettajille. Sijoitamme autot paikkoihin, joissa niille on eniten kysyntää. Aiomme pilotoida eri varausjärjestelmiä. Kehitämme järjestelmää, jossa auton saa heti käyttöön ja käytöstä laskutetaan käyttöajan perusteella. Asiakaslähtöinen kehitys, käyttäjäystävällisyys, onkin yksi yrityksemme tärkeimmistä arvoista, Miikka Viitala kertoo.

Viitala kiittelee Aalto Start-Up Centeriltä saatua tukea sekä FFF:ia eli Family, Friends and Foolsia.
– Tiimillämme on kova into ja teho päällä. Eletään veitsen terällä, mutta eihän tämä olisi yrittämistä, jos kaikki olisi täysin varmaa. Tämän Pitching Eventin voittaminenkaan ei varmasti jarruta menoa. Stipendin rahat menevät markkinointiin ja kehityskuluihin.

Tuomaristo uskoo Faraday Fast Rentalsin liikeidean muuttavan markkinoita. Myös median uskotaan pitävän ideasta. Tiimi sai kehuja myös sujuvasta pitchaus-esityksestä.

– Järjestämme vuoden aikana kaksi pitchaus-tilaisuutta. Tämän syksyisen tilaisuuden lisäksi järjestämme keväällä Aalto Pitch Eventin. ASUCin toimintaan mahtuu yhä lisää niin innovatiivisia tiimejä kuin mentoreita ja sijoittajia, ASUCin viestintävastaava Kaisa Ahonen kertoo.

Lisätietoja:
Marika Paakkala
Projektijohtaja

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: