Startup-keskittymä A Grid kasvoi 150 startupin ja partnerin yhteisöksi

3D-printtereistä ja AI-alustoista aina turvallisempaan luukirurgiaan ja ruokahävikin vastaiseen taisteluun: A Grid loi uniikin startup-yhteisön Aalto-yliopiston kampukselle Otaniemeen.
three men talking to each other in the foreground, while another person with back turned looks at the A Grid sign on the background
Kuva: Aki Rask / Akifoto

Avautuessaan helmikuussa 2018, Aalto-yliopiston startup-keskittymä A Gridissä (Otakaari 5) oli noin 40 vuokralaista. Aiemmin rakennus oli Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun päärakennus. A Grid muuntui startup-keskittymäksi neljässä vaiheessa, joista ensimmäinen valmistui alkuvuodesta 2018.

Rakennuksen peruskorjaus jatkui vuodenvaihteessa 2019, kun seuraava vaihe valmistui. Samalla esiteltiin uusi startup-yhteisötilakonsepti, jossa toimistotiloissa on yhteiset keittiö- ja oleskelutilat yhteisön käyttöön. Nykyisin A Grid on yhtenäinen ja kattava 25 000 m² alusta 150 yritykselle.

“Jaetut tilat antavat yrityksille mahdollisuuden sosialisoida ja jakaa tietoa joka päivä. Tilat saivat niin positiivista palautetta että rakennuksen viimeinen osa, startup-siipi, päätettiin suunnitella samalla tavalla”, sanoo A Gridin Community Manager Leigh Ewin.

A wall of green plants on the left, two chandeliers in the middle hanging from the ceiling, cubic floor mat with a big stuffed brown bunny on the left, blue and brown sofas on the right
Kuva: Martin Sommerschield

Maaliskuussa 2020 valmistunut viimeinen siipi pitää sisällään toimistotilojen lisäksi temaattisen Entrepreneurship-coworking-tilan sekä modernin sauna- ja tapahtumatila Laude Sauna and Terracen, jota operoi Ravintola Factory. A Gridin suurimmat vuokralaiset, kuten yrityskiihdyttämö Aalto Startup Center, United Nations Technology Innovation Labs, Euroopan avaruusjärjestön Business Incubation Centre sekä Espoon kaupungin yrityspalvelut sijoittuvat rakennuksen ensimmäisiin siipiin.

Rakennuksesta alustaksi ja yhteisöksi

“A Gridin henki asuu jäsenyrityksissä sekä niiden luomassa yhteisössä. Sen ydin on yhteistyössä ja uusien tulevaisuuden ratkaisujen luomisessa”, toteaa Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Ville Jokela.

Punatiilisten seinien sisäpuolella muun muassa Mehta Heino rakentaa 3D-tulostimia, Collective Crunch kehittää johtavaa AI-alustaa metsä- ja energiateollisuudelle, Sellforte rakentaa maailman edistyksellisintä vähittäiskaupan analytiikkaratkaisua ja Surgify tähtää turvallisempaan luukirurgiaan teknologiansa avulla.

Yksi A Gridin seinien sisällä ponnistaneista menestystarinoista on Fiksuruoka, joka taistelee ruokahävikkiä vastaan myymällä elintarvikkeita poisto- ja jäännöseristä verkkokauppansa kautta. Fiksuruoka muutti A Gridiin vuonna 2018 pienempään toimistotilaan, ja on joka vuosi sen jälkeen lähes kaksinkertaistanut toimistotilansa.

A Grid G-siiven toimistotilaa. Kuva: Martin Sommerschield
Kuva: Martin Sommerschield

Lisää tilaa tutkittavaksi

Sen lisäksi, että A Grid on koti 150 jäsenelle ja partnerille, keskittymästä löytyy myös 24 neuvotteluhuonetta, useita tapahtumatiloja sekä Omnian ylläpitämä yhteistyötila Makerspace, joka tarjoaa laitteita ja työkaluja prototyyppien luomiseen, tuotteiden valokuvaamiseen, tapahtumien järjestämiseen ja paljon muuta.

Toimistotilojen kysyntä on ylittänyt A Gridissä tarjolla olevan tilan, minkä vuoksi pienempiä toimistotiloja aloitteleville startupeille on tarjolla myös viereisessä rakennuksessa osoitteessa Otakaari 7. Temaattisten coworking-tilojen verkosto eri puolilla Aalto-yliopiston kampusta tarjoaa yrityksille lisää vaihtoehtoja liittyä Aalto-yhteisöön.

AGrid logo

A Grid (ulkoinen linkki)

A Grid on Pohjois-Euroopan suurimpia kasvuyrityskeskuksia, jossa asuu mm. startupeja ja kiihdyttämöitä. Löydä tila yrityksellesi!

A Grid
Toimipisteet
Coworking-tila Health, Otakaari 3

Coworking-tilat, Aalto-yliopiston kampusjäsenyys

Kampusjäsenyys on pääsylippusi Aalto-yliopiston kampukselle. Se on kampuksella sijaitsevien inspiroivien coworking-tilojen verkosto, joka tarjoaa alustan luoda, jakaa ajatuksia, kasvaa ja kehittyä.

Palvelut
Laude sauna

Uusi saunatila Laude avautuu startup-keskus A Gridiin

Otaniemen uusi yleinen sauna, Laude, avataan Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle. A Grid kasvuyrityskeskukseen avattava 125 m² saunatila on remontoitu kuluneen vuoden aikana ja sauna avataan keväällä 2020.

Leigh Ewin luotsaa uutta startup-yhteisöä Otaniemen kampuksella.

Kasvuyrityskeskus A Grid avautui kampuksella

Suomalainen startup-kulttuuri auttoi A Gridin vetäjää Leigh Ewiniä asettumaan uuteen kotimaahansa.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: