Kasvuyrityskeskus A Grid avautui kampuksella

Suomalainen startup-kulttuuri auttoi A Gridin vetäjää Leigh Ewiniä asettumaan uuteen kotimaahansa.
Leigh Ewin luotsaa uutta startup-yhteisöä Otaniemen kampuksella.

Poran surinaa, pihalla muuttoauto, ja ihmisiä työskentelemässä läppäreillään viihtyisässä aulassa – joka oli aiemmin yksi Sähkötekniikan korkeakoulun luentosaleista. Aalto-yliopiston uusi startup-yhteisö A Grid kuhisee, kun asukkaat asettuvat taloksi ja tiloja viimeistellään käyttöön.

Sähkötekniikan korkeakoulun entiset tilat ovat muuntuneet remontin myötä yhdeksi Euroopan suurimmista startup-keskuksista. Mutta minkälainen yhteisö A Grid on ja mitä siellä tehdään?

A Gridin uusi Community Manager Leigh Ewin on oikea henkilö vastaamaan.

”Tällä hetkellä A Gridissä on noin 80 jäsentä, joista suurin osa on eri alojen startup-yrityksiä, mutta myös kiihdyttämöitä ja muita kumppaneita. Useimmilla yrityksillä on jonkinlainen yhteys yliopistoon tai sen yhteydessä toimiviin startup-ohjelmiin”, Ewin kertoo.

A Gridin uusia asukkaita ovat muun muassa YK:n teknologia- ja innovaatiolaboratorio, Euroopan avaruusjärjestön ja Aalto Start-Up Centerin kiihdyttämöt, Junction hackathon, sekä yrityksiä kuten Surgify, Reaktor Space Lab ja MeHackit.

Yrittäjien avoin yhteisö

Yliopiston kampuksella syntyy vuosittain 70–100 uutta yritystä, joten A Gridin kaltaiselle paikalle on ollut selkeä tilaus.

”Aallon yrittäjyysyhteisö on erittäin vahva ja täällä syntyneillä startupeilla on vankat siteet siihen. Nyt voimme palvella yrityksiä uudella tavalla ja pitää lahjakkuudet yliopiston ja sen osaamispohjan piirissä, mistä hyötyvät kaikki”, Ewin toteaa. ”Yli puolet tiloista on jo varattu, vaikka markkinointia ei ole juurikaan tehty. Se osoittaa, miten tarpeellinen A Grid on ja kuinka yrittäjät arvostavat Aaltoa.”

Aalto-yliopiston pääkampus Otaniemessä uudistuu parhaillaan entistä tiiviimmäksi yhteistyön keskittymäksi, ja niin myös A Grid on yhteisö, jossa kannustetaan jakamaan ajatuksia, asiantuntemusta ja resursseja laajasti. A Gridissä järjestetään avoimia tapahtumia ja työpajoja yritysten kiinnostuksen mukaan. Opiskelijat voivat saada työpaikkoja startupeista ja startupit voivat osallistua tutkimus- ja opetusprojekteihin. Aallossa kokeillaan parhaillaan myös tapoja, joilla startupit voisivat hyödyntää yliopiston infrastruktuuria ja makers’ space -tiloja. Joissakin tapauksissa yhteistyö voidaan viedä vielä pidemmälle.

”Uskon vahvasti yhdessä tekemiseen, etenkin Suomen kaltaisessa pienessä maassa. Yksi hyödyllinen esimerkki on yrityskiihdyttämöt: monet ohjelmista toteutetaan samalla periaatteella ja jopa mentorit ovat usein samoja. Entä jos ohjelmat toteutettaisiinkin yhteistyössä ja samassa paikassa? Voisimme säästää aikaa ja rahaa, saada ohjelmiin enemmän startupeja ja siten lisätä vaikuttavuutta. Kutsummekin parhaillaan kiihdyttämöohjelmien ja kasvupalvelujen tarjoajat keskusteluun kanssamme, ja katsotaan, mitä voimme saada yhdessä aikaan”, Ewin sanoo.

Tekijöiden kulttuuri teki vaikutuksen

Ewin tuli Australiasta Suomeen kymmenen vuotta sitten, vaikuttui maan matalan hierarkian kulttuurista ja löysi pian itsensä startupien maailmasta.

”Yhteisövetoisuus tekee Aallosta ainutlaatuisen. Kulttuuria voi verrata kärjellään seisovaan pyramidiin: Monia yrittäjyysohjelmia toteuttavat tekijät, opiskelijat ja yrittäjät, ja täällä heillä on siihen juuri oikeanlainen ympäristö ja mahdollisuudet. Slush on loistava esimerkki: maan vaikuttavinta yrittäjyysinnovaatiota pyörittävät opiskelijat.”

Ewin itse on terveysintoilija, jonka startup tarjoaa hyvinvointiin liittyviä palveluja. Yksi palveluista on suomalaisten kouluttaminen kylmyydestä nauttimiseen, esimerkiksi avantouinnin parissa, Ewin nauraa.

”Omien pelkojen hallitseminen on siinä isossa roolissa. Myös yrittäjyydessä samankaltainen ajattelutapa on hyvin tärkeä. Startup-kulttuurin löytäminen auttoi minua alun perin myös sopeutumaan Suomeen: toimialasta riippumatta yrittäjät ovat usein melko kunnianhimoista ja samanhenkistä porukkaa.”

Koska A Grid on vasta aloittamassa toimintaansa, monet suunnitelmista kehittyvät ja voivat näyttää erilaisilta puolen vuoden päästä. A Gridin käyttöön remontoidaan tulevaisuudessa vielä enemmän tilaa, ja Ewin toivottaa tervetulleeksi hakemukset kaikilta startupeilta, jotka haluavat liittyä kasvavaan yhteisöön.

”Ensisijaisia ovat alkuvaiheen startupit, jotka tarvitsevat kohtuuhintaista toimistotilaa ja yhteisön tukea eniten. Pk-yrityksille ja suuremmille yrityksille voimme tarjota jäsenyyksiä yhteistyöskentelytiloissa”, Ewin kertoo. ”Haluamme kuitenkin varmistaa, että kaikki mukaan tulevat haluavat olla osa yhteisöä. Asettuminen uuteen paikkaan vie tietysti meiltä kaikilta hetken, mutta omista toimistoista poistuminen ja toisiimme tutustuminen on loistava tapa aloittaa.”

Lisätietoa:

agrid.fi

Leigh Ewin
Community Manager, A Grid

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.