Start-up-yrittäjät kiittivät opiskelijoita saamastaan sparrauksesta

Capstone-kurssikonsepti tuo opiskelijat eri pääaineista yhteen tekemään tosielämän bisnesprojekteja.
Päätösseminaarissa kuultiin tiimien ratkaisut yrittäjien haasteisiin.

Kauppakorkeakoulussa järjestettiin tänä syksynä ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen Capstone-kurssi, jolla opiskelijat tekivät 4−5 hengen tiimeissä laajan tosielämän bisnesprojektin.

Capstonen ideana on, että opiskelijat edustavat tiimeissään eri pääaineita ja taustoja, mikä rikastuttaa ongelman lähestymiskulman valintaa ja koko projektin ratkaisemista. Monialaiset tiimit identifioivat ja analysoivat case-yrityksestään ongelman ja ratkaisevat sen itsenäisesti. Päätösseminaarissa tiimit esittävät nämä toisilleen.

– Lähes kaikki ensimmäiselle kurssille osallistuneet yritykset olivat Start-Up Centeristä, joten pidän kurssin järjestämistä Kauppakorkeakoulun taholta erinomaisena yhteistyönä kasvuyrittäjien tukemiseksi, kiittelee Start-Up Centerin johtaja Marika Paakkala. Odotukset loppuraporttien suhteen ovat yrittäjilläkin korkealla, koska heidän tavoitteenaan on käyttää raportteja apuna päätöksenteossa liiketoiminnassaan. 

Yhdessä tehtiin ja molemmat osapuolet hyötyivät

Ratkaistava ongelma tai projekti liittyi tieto- ja teknologiapohjaisiin liiketoimintoihin ja niihin liittyviin palveluihin. Ne löytyivät yleensä yhteistyönä yrittäjän ja opiskelijoiden kanssa. Projektit käsittelivät mm. markkinointisuunnitelman tekemistä, markkina-alueen laajentamista ja kokonaan uuden liiketoiminnan aloittamista.

– Heitin opiskelijoille useita eri case-vaihtoehtoja hyvinkin laajasta "kehitä uusi konsepti" konkreettisempiin "tee markkinointisuunnitelma", joista sitten yhdessä valittiin caseksi konkreettinen markkinointisuunnitelman teko, kertoo CEO Kimmo Koivisto Tellyo’sta.

– Ongelman ja casen identifoiminen tapahtui luontevasti briiffimme pohjalta, yhdessä sparraten, kertoi puolestaan CEO & Co-founder Markku Patronen Reader Stagesta.

– Pidimme yhteisen kick off -palaverin Aalto Start-Up Centerissä, jossa kävimme läpi taustatietoja, ongelman mahdollisia lähestymistapoja sekä kontekstia. Koin tärkeänä, että opiskelijoilla oli vapautta itse määritellä, mihin ongelman osa-alueeseen he lähinnä keskittyvät, kertoi puolestaan CEO&founder Mervi Pohjoisaho Blue Berry Communications & IR Oy:sta.

Opiskelijoiden kehuttiin saaneen varsin hyvin kiinni projekteista ja niihin liittyvästä problematiikasta. Yrittäjät totesivat kurssin ohjanneen varsin teoreettiseen tarkasteluun, mistä nähtiin olevan hyötyä oppimisen kannalta. Yrityksiä kiinnostaa kuitenkin vielä enemmän suunnitelmien toteutuminen käytännössä.

Yhteistyötä opiskelijoiden kanssa yrittäjät kehuivat hyväksi. Tapaamisia oli muutamia ja niissä juteltiin projektin laajuudesta ja tavoitteista. Moni yrittäjä kertoi, että monet tapaamisissa sparratut havainnot olivat arvokasta tietoa heille jo matkan varrella. Myös opiskelijoiden oma-aloitteinen ja itsenäinen työskentelytapa sekä sitoutuminen projektiin saivat kehuja yrittäjiltä – ne ovat taitoja, joita tarvitaan työelämässäkin.

− Yhteistyö start-up-yritysten kanssa on meille opiskelijoille todella mahtava tapa saada konkreettinen kuva yrittäjän arjesta, kertoi kurssille osallistunut Johanna Heikkinen.

Opiskelijoiden osaaminen ja kasvuyritysten tarpeet kohtasivat kurssilla molempia osapuolia hyödyntävällä tavalla, mikä on myös Start-Up Centerin toiminnan periaate. Capstone-kurssi on yksi konkreettinen esimerkki tästä, toteaa kurssin vetäjä Christa Uusi-Rauva.

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu