Social Hackathon: Opiskelijat innovoivat eloa hiljentyville paikkakunnille

Social Hackathon huipentuu kilpailupäivään Aalto-yliopiston oppimiskeskuksessa 23.3.

Hiljentyvät ja tyhjentyvät paikkakunnat sekä niiden palveluiden hiipuminen ovat ajankohtainen haaste Suomelle. Näiden paikkakuntien elävöittämiseksi Aalto-yliopiston opiskelijat innovoivat kevään aikana uusia palvelukeinoja hiljenevien seutujen asiakkaille. Social Hackathon huipentuu kilpailupäivään Aalto-yliopistolla 23.3.

Social Hackathonin keskiössä ovat ihmiset, sillä kilpailussa etsitään palvelumalleja laajasti sekä yksilöille että eri väestöryhmille.

Uudenlainen palvelu voi olla suunnattu eri ryhmille, kuten ikääntyville, lapsiperheille, lapsille ja nuorille, eri ammattikuntien edustajille tai maahanmuuttajille. Hackathonissa etsitään erityisesti uusia yhteistyömalleja ja digitaalisia palveluinnovaatioita, joilla voidaan purkaa fyysisen maailman rajoitteita ja parantaa elämänlaatua tyhjentyvillä paikkakunnilla.

Kilpailuun ilmoittautuneilla opiskelijoilla on halu antaa panoksensa hiljentyvien paikkakuntien positiiviselle tulevaisuudelle. Opiskelijoista moni on kotoisin pienemmältä paikkakunnalta ja kantaa omakohtaisesti huolta kunnista, joissa väestön määrä laskee. Kilpailu antaa opiskelijoille keinon olla luomassa Suomea, missä kaikilla on mahdollisuus tasapuolisiin ja helposti saatavilla oleviin palveluihin.

Hackathonissa ideoitavilta ratkaisuilta odotetaan, että ne soveltuvat tyhjentyville paikkakunnille, joiden:

• palvelut ovat supistuneet merkittävästi sekä
  • nykyinen väestöpohja ja sijainti mahdollistavat laajemmat peruspalvelut siitä huolimatta, että työttömyys ja muuttotappio hiljentävät paikkakuntaa.

Kilpailun voittanut joukkue saa viedä ideansa käytäntöön

Kilpailuun osallistuneet tiimit työstävät parhaillaan ideaansa valmentajien johdolla, ja Social Hackathon huipentuu varsinaiseen kilpailupäivään 23.3.

Opiskelijoiden tuotoksia arvioi kokenut tuomaristo, johon kuuluu OP:n digikehityksestä vastaava johtokunnan jäsen Harri Nummela, Deloitten toimitusjohtaja Tomi Pitkänen ja tietojärjestelmätieteen Professor of Practice Esko Penttinen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta. Arviointikriteereinä ovat ratkaisun omaperäisyys, skaalattavuus ja yhteiskunnallinen merkitys.

Kilpailussa ratkaistava ongelma on ajankohtainen ja tärkeä koko Suomelle. OP ja Deloitte edesauttavat parhaaksi arvioitavan idean kehittämistä käytäntöön palkkaamalla voittajatiimin kesätöihin OP Ryhmään ja Deloittelle.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan kisaa Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskukseen, Otaniementie 9, Espoo, torstaina 23.3. klo 19.00 alkaen. Haastattelupyynnöt pyydetään sopimaan erikseen. Tarkempi kutsu lähetetään viikolla 11.

Lisätietoja:
Tuuli Kirkkomäki
Deloitte
p. 040 502 9786

Kristan Luoma
OP Ryhmä
p. 040 709 6790

Anne Salonvaara
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Mediahaastattelut hackathon-päivänä:
Sanna Fäldt
Deloitten viestintä
[email protected]

Lue myös Deloitten palvelumuotoilija Jukka Isosaaren blogikirjoitus Social Hackathonista.

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!