Say it again, kid! – Vieraan kielen ääntämisen oppiminen helppoa ja hauskaa pelin avulla

Pelin avulla maahanmuuttajat ja lapset voivat harjoitella kielen alkeita ja ääntämistä välittömän palautteen avulla ilman henkilökohtaista opettajaa.
board_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto ovat mukana projektissa, jossa tuotettua oppimispeliä voi pelata oman älypuhelimen tai tablettitietokoneen avulla missä ja miten usein tahansa. Puhekäyttöliittymän ansiosta peli sopii oppimisympäristöksi myös lukutaidottomille lapsille ja aikuisille, joita on Suomeen saapuneista pakolaisista seitsemän prosenttia.

”Opetuksen järjestäminen on kallista, joten oppimisen tueksi tarvitaan teknologisia ratkaisuja, jotka soveltuvat eri ikäryhmille ja huomioivat myös lukutaidottomat. Oppismispeliä voidaan käyttää myös kouluissa, joissa suuren ryhmäkoon takia aktiivisen puhumisen ja välittömän henkilökohtaisen palautteen saaminen on vaikeaa ja kallista järjestää”, kertoo professori Mikko Kurimo Aalto-yliopistosta.

Uusia puhetta hyödyntäviä pelejä

Projekti tarjoaa yrityksille väylän soveltaa omissa tuotteissaan tutkijoiden kehittämiä avoimen lähdekoodin työkaluja. Erityisesti pelimaailman yritykset voivat liittää puheteknologian peleihin ja näin avata ovia täysin uudenlaisille peleille ja muille sovelluksille, joissa puhuminen on tehokkain tapa viestiä mobiililaitteiden kanssa.

”Tietokoneavusteinen kieltenopiskelu ja erilaiset oppimispelit ovat melko suosittuja jo nyt, mutta useimmat näistä harjoittavat lähinnä kirjallisia kykyjä. Koska riittävän kehittynyttä puheteknologiaa ei ole ollut saatavilla, palautteen antaminen suullisesta viestinnästä on hyvin rajallista ja toteutettu vain harvoilla kielillä. Tässä projektissa kehitettävä puheteknologia voi synnyttää uusia innovaatioita esimerkiksi peliteollisuuden ja koulutuksen alueilla”, toteaa Mikko Kurimo.

Ääntämyksestä pisteitä

Pelin ideana on tutkia pelilautoja ja avata kortteja, joista voi oppia kohdekielen sanoja. Kun kortin klikkaa auki, näkee kuvan ja ääni kertoo sanan ensiksi äidinkielellä ja sitten kohdekielellä. Pelaaja toistaa sanan kohdekielellä, minkä jälkeen hän voi arvioida suoritustaan kuuntelemalla oman ääntämisensä ja sen jälkeen malliesimerkin. Palautteena ääntämisestä pelin puheentunnistin antaa 1-5 tähteä, joita keräämällä pääsee pelissä eteenpäin. Pelissä on 27 tasoa.

Technology-enhanced language learning with mobile devices (TELLme) -projekti voitti rahoituksen Tekesin Challenge Finland -kilpailussa. Projektissa ovat mukana Mikko Kurimon ryhmä Aalto-yliopistosta ja Sari Ylisen ryhmä Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä, joka on kansainvälistä kärkeä aivotutkimuksessa ja sen soveltamisessa oppimisen tutkimukseen. Aalto-yliopiston tutkimusryhmä on kansainvälistä kärkeä automaattisessa puheentunnistuksessa ja sen haastavissa reaalimaailman sovelluksissa.

Katso videolta tarkemmin, miten peli toimii:

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: