Uutiset

Say it again, kid! – Vieraan kielen ääntämisen oppiminen helppoa ja hauskaa pelin avulla

Pelin avulla maahanmuuttajat ja lapset voivat harjoitella kielen alkeita ja ääntämistä välittömän palautteen avulla ilman henkilökohtaista opettajaa.
board_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto ovat mukana projektissa, jossa tuotettua oppimispeliä voi pelata oman älypuhelimen tai tablettitietokoneen avulla missä ja miten usein tahansa. Puhekäyttöliittymän ansiosta peli sopii oppimisympäristöksi myös lukutaidottomille lapsille ja aikuisille, joita on Suomeen saapuneista pakolaisista seitsemän prosenttia.

”Opetuksen järjestäminen on kallista, joten oppimisen tueksi tarvitaan teknologisia ratkaisuja, jotka soveltuvat eri ikäryhmille ja huomioivat myös lukutaidottomat. Oppismispeliä voidaan käyttää myös kouluissa, joissa suuren ryhmäkoon takia aktiivisen puhumisen ja välittömän henkilökohtaisen palautteen saaminen on vaikeaa ja kallista järjestää”, kertoo professori Mikko Kurimo Aalto-yliopistosta.

Uusia puhetta hyödyntäviä pelejä

Projekti tarjoaa yrityksille väylän soveltaa omissa tuotteissaan tutkijoiden kehittämiä avoimen lähdekoodin työkaluja. Erityisesti pelimaailman yritykset voivat liittää puheteknologian peleihin ja näin avata ovia täysin uudenlaisille peleille ja muille sovelluksille, joissa puhuminen on tehokkain tapa viestiä mobiililaitteiden kanssa.

”Tietokoneavusteinen kieltenopiskelu ja erilaiset oppimispelit ovat melko suosittuja jo nyt, mutta useimmat näistä harjoittavat lähinnä kirjallisia kykyjä. Koska riittävän kehittynyttä puheteknologiaa ei ole ollut saatavilla, palautteen antaminen suullisesta viestinnästä on hyvin rajallista ja toteutettu vain harvoilla kielillä. Tässä projektissa kehitettävä puheteknologia voi synnyttää uusia innovaatioita esimerkiksi peliteollisuuden ja koulutuksen alueilla”, toteaa Mikko Kurimo.

Ääntämyksestä pisteitä

Pelin ideana on tutkia pelilautoja ja avata kortteja, joista voi oppia kohdekielen sanoja. Kun kortin klikkaa auki, näkee kuvan ja ääni kertoo sanan ensiksi äidinkielellä ja sitten kohdekielellä. Pelaaja toistaa sanan kohdekielellä, minkä jälkeen hän voi arvioida suoritustaan kuuntelemalla oman ääntämisensä ja sen jälkeen malliesimerkin. Palautteena ääntämisestä pelin puheentunnistin antaa 1-5 tähteä, joita keräämällä pääsee pelissä eteenpäin. Pelissä on 27 tasoa.

Technology-enhanced language learning with mobile devices (TELLme) -projekti voitti rahoituksen Tekesin Challenge Finland -kilpailussa. Projektissa ovat mukana Mikko Kurimon ryhmä Aalto-yliopistosta ja Sari Ylisen ryhmä Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä, joka on kansainvälistä kärkeä aivotutkimuksessa ja sen soveltamisessa oppimisen tutkimukseen. Aalto-yliopiston tutkimusryhmä on kansainvälistä kärkeä automaattisessa puheentunnistuksessa ja sen haastavissa reaalimaailman sovelluksissa.

Katso videolta tarkemmin, miten peli toimii:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Professori Maria Sammalkorpi
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.