Uutiset

Say it again, kid! – Vieraan kielen ääntämisen oppiminen helppoa ja hauskaa pelin avulla

Pelin avulla maahanmuuttajat ja lapset voivat harjoitella kielen alkeita ja ääntämistä välittömän palautteen avulla ilman henkilökohtaista opettajaa.
board_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto ovat mukana projektissa, jossa tuotettua oppimispeliä voi pelata oman älypuhelimen tai tablettitietokoneen avulla missä ja miten usein tahansa. Puhekäyttöliittymän ansiosta peli sopii oppimisympäristöksi myös lukutaidottomille lapsille ja aikuisille, joita on Suomeen saapuneista pakolaisista seitsemän prosenttia.

”Opetuksen järjestäminen on kallista, joten oppimisen tueksi tarvitaan teknologisia ratkaisuja, jotka soveltuvat eri ikäryhmille ja huomioivat myös lukutaidottomat. Oppismispeliä voidaan käyttää myös kouluissa, joissa suuren ryhmäkoon takia aktiivisen puhumisen ja välittömän henkilökohtaisen palautteen saaminen on vaikeaa ja kallista järjestää”, kertoo professori Mikko Kurimo Aalto-yliopistosta.

Uusia puhetta hyödyntäviä pelejä

Projekti tarjoaa yrityksille väylän soveltaa omissa tuotteissaan tutkijoiden kehittämiä avoimen lähdekoodin työkaluja. Erityisesti pelimaailman yritykset voivat liittää puheteknologian peleihin ja näin avata ovia täysin uudenlaisille peleille ja muille sovelluksille, joissa puhuminen on tehokkain tapa viestiä mobiililaitteiden kanssa.

”Tietokoneavusteinen kieltenopiskelu ja erilaiset oppimispelit ovat melko suosittuja jo nyt, mutta useimmat näistä harjoittavat lähinnä kirjallisia kykyjä. Koska riittävän kehittynyttä puheteknologiaa ei ole ollut saatavilla, palautteen antaminen suullisesta viestinnästä on hyvin rajallista ja toteutettu vain harvoilla kielillä. Tässä projektissa kehitettävä puheteknologia voi synnyttää uusia innovaatioita esimerkiksi peliteollisuuden ja koulutuksen alueilla”, toteaa Mikko Kurimo.

Ääntämyksestä pisteitä

Pelin ideana on tutkia pelilautoja ja avata kortteja, joista voi oppia kohdekielen sanoja. Kun kortin klikkaa auki, näkee kuvan ja ääni kertoo sanan ensiksi äidinkielellä ja sitten kohdekielellä. Pelaaja toistaa sanan kohdekielellä, minkä jälkeen hän voi arvioida suoritustaan kuuntelemalla oman ääntämisensä ja sen jälkeen malliesimerkin. Palautteena ääntämisestä pelin puheentunnistin antaa 1-5 tähteä, joita keräämällä pääsee pelissä eteenpäin. Pelissä on 27 tasoa.

Technology-enhanced language learning with mobile devices (TELLme) -projekti voitti rahoituksen Tekesin Challenge Finland -kilpailussa. Projektissa ovat mukana Mikko Kurimon ryhmä Aalto-yliopistosta ja Sari Ylisen ryhmä Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä, joka on kansainvälistä kärkeä aivotutkimuksessa ja sen soveltamisessa oppimisen tutkimukseen. Aalto-yliopiston tutkimusryhmä on kansainvälistä kärkeä automaattisessa puheentunnistuksessa ja sen haastavissa reaalimaailman sovelluksissa.

Katso videolta tarkemmin, miten peli toimii:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Aalto Industrial Internet Campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuotannon ja sisälogistiikan fyysinen ja digitaalinen maailma kohtaavat monitieteisessä TwinFlow -projektissa

Aallon ja Tampereen yliopiston tutkijat yhdessä yritysten kanssa vauhdittavat valmistavan teollisuuden datavetoista liiketoimintaa kolmivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa projektissa.
Suvi Hirvonen-Ere
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Väitöstutkimus selvitti, miksi kestävän liiketoiminnan läpilyönti yritysmaailmassa on ollut hidasta, miten sitä voisi kiihdyttää – ja samalla tehdä tuottoisaa tulosta

Kaupallinen ja sopimusjohtaminen on yritysjohdon strateginen työväline, jota käyttäen yritys voi saavuttaa sekä ympäristöllisesti kestävät että taloudelliset tulostavoitteensa, ilmenee tällä viikolla tarkastettavasta väitöskirjasta.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden rakennukset ovat sekä energian tuottajia että käyttäjiä

Aalto-yliopistossa kehitetty uusi innovatiivinen rakenne parantaa levylämmönvaihtimen tehokkuutta jopa 20 prosenttia. Lämpöpumppuun kytkettynä sillä on lukuisia käyttökohteita aina kotien käyttöveden lämmityksestä maalämpölaitoksiin ja rakennusten ilmanvaihtoon.
Construction worker looking straight to camera
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Jopa 80 prosenttia rakennustyömailla tehtävästä työstä on tehotonta – jatkuvat keskeytykset vaikuttavat myös turvallisuuteen

Valtaosa rakennustyömailla tehtävistä töistä ei suoraan vaikuta työn varsinaiseen edistymiseen. Tuore väitöstutkimus löysi kuitenkin helpon keinon parantaa rakentamisen tuottavuutta ja samalla myös hyvinvointia: työntekijöiden toiminnan seuranta.