Satu Hassi: Kestävät energiaratkaisut tarvitsevat käyttäjien hyväksynnän

Pelkkä tekniikka ei riitä kestävien ratkaisujen kehittämisessä. Tarvitaan myös käyttäjien hyväksyntä.
Kirjanjulkistamistilaisuuden puhujat vasemmalta: dekaani, professori Risto Nieminen, kansanedustaja Satu Hassi, dekaani, professori Gary Marquis ja  Italian Suomen-suurlähettiläs Giorgio Visetti.

Kansanedustaja Satu Hassi oli kunniavieraana Users’ Acceptance of Renewable Solutions -kirja julkistamistilaisuudessa perjantaina 27. Marraskuuta Design Factorylla. Kirjan on toimittanut Aalto-yliopiston energiatekniikan laitoksen tutkija Dr. Munjur E. Moula yhdessä professori Risto Lahdelman ja Md. Abdul Hain kanssa.

Hassi korosti puheessaan kirjan aiheen tärkeyttä kamppailussa ilmastonmuutosta vastaan.

- Olemme todennäköisesti ensimmäinen sukupolvi, joka kohtaa ilmastonmuutoksen ja samalla viimeinen, joka voi tehdä jotain estääkseen sen, Hassi sanoi.

Kulunut vuosi on todennäköisin historian lämpimin. Toivoa luovat kuitenkin paitsi Pariisin ilmastokokous, myös liike-elämän kasvava huoli ilmaston lämpenemisestä sekä kasvavat investoinnit uusiutuviin energiamuotoihin.

- Uudet energiatekniikat eivät kuitenkaan riitä, muistutti Hassi. Käyttäjien asenteet ja suhtautuminen unohdetaan liian usein, kun kehitetään uusia tekniikoita.

- Toivon, että nyt julkaistu tutkimus tarjoaa meille keinoja yhteiskunnallisen  hyväksynnän saavuttamiseksi erilaisille uusiutuvan energian tekniikoille ja kannustaa samalla ihmisiä aktiiviseen toimintaan ilmastonmuutoksen estämiseksi, Hassi totesi.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.