Sähköpajakurssilla mielikuvitukselliset projektityöt valmistuvat yritysten ja erehdysten kautta

Kevään viimeisten viikkojen aikana Sähköpajalla on käynyt kuhina, kun opiskelijat ovat ahertaneet kurssitöidensä parissa. Pääsimme seuraamaan yhden projektityön etenemistä aina ideasta kurssin loppunäytökseen saakka.
Aalto University / Sähköpajakurssi / photo: Linda Koskinen
Pöydän valot eivät toimi, joten IR-sensorit, LED-kiekot ja LED-matriisi kytketään uudelleen.

Torstai 2.5.

Ensimmäisen vuoden opiskelijat Anneka Kruuti, Kalle Nieminen, Antti Mansikka ja Niklas Rehnberg työskentelevät keskittyneesti kyljelleen käännetyn suuren pöydän ympärillä. Interaktiiviseen beer pong -pöytään asennettujen IR-sensoreiden on tarkoitus tunnistaa paikallaan olevat kupit ja kuppien paikkoja merkkaavien LED-valojen palaa joko punaisena tai vihreänä.

”Viime kerralla saimme osan valoista toimimaan oikein – ne vaihtuivat vihreästä punaiseksi, kun kupin paikkaa kosketti. Nyt valoista yksikään ei toimi emmekä tiedä, mitä olemme tehneet tässä välissä”, Anneka naurahtaa.

”Kokeilemme johdottaa kaikki mikro-ohjainalustaan menevät laitteet uudelleen, jos se auttaisi.”

Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Kalle poraa pöytään reikiä pallonpuhdistinta varten. Pallo laitetaan reiästä sisään ja se ilmestyy toiselta puolelta pöytää puhtaana.

Perjantai 10.5.

Kurssin loppunäytös alkaa jo häämöttää ja pajalla on vilinää. Koska koodata voi missä vain, ovat Anneka, Kalle, Antti ja Niklas päättäneet käyttää päivän työtunnit itse pöydän valmiiksi saamiseen. Tänään pelipöytään lisätään kupeille tarkoitetut tuet sekä reiät pallonpuhdistinta varten.

Viime viikolla päänvaivaa aiheuttanut ongelma kuppien paikkoja merkkaavien led-valojen kanssa on ratkaistu, mutta haasteita on vielä jäljellä:

”Tällä hetkellä ongelmana on saada pisteet näkymään tulostaululla oikein. Tilanteessa, jossa yhtään kuppia ei poisteta pelilaudalta, vaan niiden paikkoja ainoastaan muutetaan, tulostaulu saattaa näyttää väärää pistetilannetta. Siksi taulun näyttö pitäisi saada toimimaan viiveellä. Tämän lisäksi olisi kiva saada tulostaululle muutamia näytönsäästäjiä näkymään pelin aikana”, Kalle kertoo.

Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Loppusilauksia vaille valmista.
Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Kuppien paikkoja merkkaavat LED-valot palavat joko punaisina tai vihreinä.

Torstai 16.5.

H-hetki lähestyy! Anneka, Kalle, Antti ja Niklas ovat ahkeroineet pajalla koko viikon ja projektityö etenee vauhdilla. IR-sensorit tunnistavat kupit ja pistetaulu toimii moitteetta. Pallonpuhdistin paikalleen ja työ on valmis!

Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Ulla Tuomisen Säätiö palkitsee parhaita kurssilla toteutettuja töitä, joihin lukeutuivat tällä kertaa myös Annekan, Kallen, Antin ja Niklaksen projektityö.

Tiistai 21.5., kurssin loppunäytös

Dipolin Lumituuli-auditorio on täynnä opiskelijoita ja erilaisia härveleitä. Anneka, Kalle ja Niklas seisovat työnsä ympärillä ja demonstroivat pelipöydän käyttöä yleisölle.

”Kaikki lähtee siitä, mitä infrapunasensorit kuppien alla havaitsevat”, Anneka selittää. ”Tietojen perusteella ohjasimme koodissa, minkä väriset ledit syttyvät kunkin infrapunasensorin ympärille. Lisäksi koodimme laskee, kuinka monen infrapunasensorin päällä on kuppi ja tämän perusteella sytyttää oikeat ledit LED-gridissä näyttäen oikeaa tulosta.”

Projektityö herätti yleisössä kiinnostusta ja sai tunnustusta kunnianhimoisuudestaan, kun Ulla Tuomisen Säätiö palkitsi sen yhdessä muiden kurssin parhaimpien töiden kanssa.

”Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis! Oli hienoa päästä opiskelemaan välillä käytännön eikä kirjojen kautta. Kurssi opetti paljon projektityöskentelystä ja roolituksen tärkeydestä sekä ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitoja. Kurssin loppuvaiheen kiireen jälkeen olemme kuitenkin ihan tyytyväisiä, että se on nyt ohi”, ryhmä kertoo iloisena.

Lisää tästä aiheesta

Yliopistonlehtori Panu Erästö. Kuva: Terhi Ollikainen / Aalto-yliopisto
Opinnot Julkaistu:

Yliopistonlehtori Panu Erästö on digitalisoinut tilastotieteen peruskurssien opiskelua

Opetusvideot näyttävät, miten esimerkiksi Excel toimii, jolloin siihen ei tarvitse käyttää aikaa luokassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Sounds of aurora borealis
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Revontulten räiskeet ja rätinät liittyvät maapallon sähkömagneettisiin resonansseihin

Uusi tutkimus osoittaa, että 70–80 metrin korkeudessa syntyvät äänet ovat seurausta Schumann-resonanssien vahvistumisesta.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu