Sähköpajakurssilla mielikuvitukselliset projektityöt valmistuvat yritysten ja erehdysten kautta

Kevään viimeisten viikkojen aikana Sähköpajalla on käynyt kuhina, kun opiskelijat ovat ahertaneet kurssitöidensä parissa. Pääsimme seuraamaan yhden projektityön etenemistä aina ideasta kurssin loppunäytökseen saakka.
Aalto University / Sähköpajakurssi / photo: Linda Koskinen
Pöydän valot eivät toimi, joten IR-sensorit, LED-kiekot ja LED-matriisi kytketään uudelleen.

Torstai 2.5.

Ensimmäisen vuoden opiskelijat Anneka Kruuti, Kalle Nieminen, Antti Mansikka ja Niklas Rehnberg työskentelevät keskittyneesti kyljelleen käännetyn suuren pöydän ympärillä. Interaktiiviseen beer pong -pöytään asennettujen IR-sensoreiden on tarkoitus tunnistaa paikallaan olevat kupit ja kuppien paikkoja merkkaavien LED-valojen palaa joko punaisena tai vihreänä.

”Viime kerralla saimme osan valoista toimimaan oikein – ne vaihtuivat vihreästä punaiseksi, kun kupin paikkaa kosketti. Nyt valoista yksikään ei toimi emmekä tiedä, mitä olemme tehneet tässä välissä”, Anneka naurahtaa.

”Kokeilemme johdottaa kaikki mikro-ohjainalustaan menevät laitteet uudelleen, jos se auttaisi.”

Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Kalle poraa pöytään reikiä pallonpuhdistinta varten. Pallo laitetaan reiästä sisään ja se ilmestyy toiselta puolelta pöytää puhtaana.

Perjantai 10.5.

Kurssin loppunäytös alkaa jo häämöttää ja pajalla on vilinää. Koska koodata voi missä vain, ovat Anneka, Kalle, Antti ja Niklas päättäneet käyttää päivän työtunnit itse pöydän valmiiksi saamiseen. Tänään pelipöytään lisätään kupeille tarkoitetut tuet sekä reiät pallonpuhdistinta varten.

Viime viikolla päänvaivaa aiheuttanut ongelma kuppien paikkoja merkkaavien led-valojen kanssa on ratkaistu, mutta haasteita on vielä jäljellä:

”Tällä hetkellä ongelmana on saada pisteet näkymään tulostaululla oikein. Tilanteessa, jossa yhtään kuppia ei poisteta pelilaudalta, vaan niiden paikkoja ainoastaan muutetaan, tulostaulu saattaa näyttää väärää pistetilannetta. Siksi taulun näyttö pitäisi saada toimimaan viiveellä. Tämän lisäksi olisi kiva saada tulostaululle muutamia näytönsäästäjiä näkymään pelin aikana”, Kalle kertoo.

Loppusilauksia vaille valmista.
Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Kuppien paikkoja merkkaavat LED-valot palavat joko punaisina tai vihreinä.

Torstai 16.5.

H-hetki lähestyy! Anneka, Kalle, Antti ja Niklas ovat ahkeroineet pajalla koko viikon ja projektityö etenee vauhdilla. IR-sensorit tunnistavat kupit ja pistetaulu toimii moitteetta. Pallonpuhdistin paikalleen ja työ on valmis!

Aalto University / Sähköpajakurssi 2019 / photo: Linda Koskinen
Ulla Tuomisen Säätiö palkitsee parhaita kurssilla toteutettuja töitä, joihin lukeutuivat tällä kertaa myös Annekan, Kallen, Antin ja Niklaksen projektityö.

Tiistai 21.5., kurssin loppunäytös

Dipolin Lumituuli-auditorio on täynnä opiskelijoita ja erilaisia härveleitä. Anneka, Kalle ja Niklas seisovat työnsä ympärillä ja demonstroivat pelipöydän käyttöä yleisölle.

”Kaikki lähtee siitä, mitä infrapunasensorit kuppien alla havaitsevat”, Anneka selittää. ”Tietojen perusteella ohjasimme koodissa, minkä väriset ledit syttyvät kunkin infrapunasensorin ympärille. Lisäksi koodimme laskee, kuinka monen infrapunasensorin päällä on kuppi ja tämän perusteella sytyttää oikeat ledit LED-gridissä näyttäen oikeaa tulosta.”

Projektityö herätti yleisössä kiinnostusta ja sai tunnustusta kunnianhimoisuudestaan, kun Ulla Tuomisen Säätiö palkitsi sen yhdessä muiden kurssin parhaimpien töiden kanssa.

”Kaiken kaikkiaan jäi hyvä fiilis! Oli hienoa päästä opiskelemaan välillä käytännön eikä kirjojen kautta. Kurssi opetti paljon projektityöskentelystä ja roolituksen tärkeydestä sekä ongelmanratkaisu- ja tiedonhakutaitoja. Kurssin loppuvaiheen kiireen jälkeen olemme kuitenkin ihan tyytyväisiä, että se on nyt ohi”, ryhmä kertoo iloisena.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.