Ruusa Vuori voitti Näytös23-palkinnon herkällä mallistollaan

Aalto-yliopiston muodin opiskelijoiden muotinäytöksessä palkittiin myös maisteriopiskelija Elina Silina sekä kandidaattiopiskelijat Risto Kirjonen ja Kuutti Lemmetyinen.
The winning collection by Ruusa Vuori at Aalto University's fashion show Näytös23, a model walking on the catwalk
Näytös23-palkinnon voittaneen Ruusa Vuoren mallistoa. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Muodin maisteri- ja kandidaattiopiskelijoiden vuosittaisen muotinäytöksen Näytös23-palkinnon sai kandidaattiopiskelija Ruusa Vuori mallistollaan, joka oli tuomariston mielestä ”täydellinen ja sen jokainen osa oli huipputasoa”.

Ruusa Vuori is named the winner of Näytös23 Award at Näytös23 on Friday 26 May, 2023
Ruusa Vuori sai Näytös23-pääpalkinnon. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Vuoren malliston lähtökohtana on ollut keho subjektina. Mallistossaan tanssijataustainen suunnittelija tutkii kehollisen tiedon ja kehon fyysisistä ääriviivoista irrottautumisen, itsestä vapautumisen sekä henkilökohtaisen tilan hahmottamisen kenttää. Vaatteet voivat Vuoren mukaan laajentaa tai kaventaa kantajansa henkilökohtaista tilaa, muodostaa kuoren tai kutsua sisään, avata tai sulkea, vetää rajoja tai rikkoa niitä. Ristiriitaiset materiaalit ja niiden käsittely käsin ovat olleet olennainen osa hänen työskentelytapaansa.

”Minulla on vaikea suhde alaan, enkä oikein osaa sijoittaa suunnittelemaani siihen, joten on helpompi puhua puettavasta kuin vaatteesta. Vaate tuntuu liian selkeältä ääriviivalta”, Vuori sanoo.

Näytös23-tuomariston muodostivat ranskalainen muotisuunnittelija ja konsultti Alice Bouleau, yhdysvaltalainen stylisti ja taiteilija Akeem Smith sekä kuraattori Ilari Laamanen New Yorkista.

Näytöksessä nähtyjä mallistoja kiiteltiin tasokkaiksi ja taidokkaiksi. Niissä näkyy myös kriittisyys alaa ja muun muassa sen toimintamalleja ja materiaalivalintoja kohtaan.

Opiskelijoiden töissä korostuu tänäkin vuonna muodin kestävyys, ja monissa mallistoissa hyödynnetään kierrätettyjä ja uusiokäytettyjä materiaaleja. Tärkeä teema on myös muodin syrjimättömyys: nuoret suunnittelijat haastavat kehoon liittyviä normeja, kertoi muodin pääaineen vetäjä Ilona Hyötyläinen.

Ammattimainen käsityötaito ja ekologisuus korostuvat

Suomen tekstiili ja muoti -palkinnon sai maisteriopiskelija Elina Silina. Hänen naistenvaatemallistonsa ammattitaitoinen, huoliteltu ja viimeistelty toteutus sekä kokoelman kaupallinen potentiaali vakuuttivat tuomariston. Palkintoperusteluissa kiitettiin malliston käytettävyyttä sekä sen kestävyyttä erityisesti materiaalien ekologisuuden kannalta – mallistossa käytetty villa on peräisi paikallisesti kasvatetuista lampaista ja se on värjätty luonnonväreillä.

Marimekko-palkinto myönnettiin kandidaattiopiskelija Kuutti Lemmetyiselle, joka on työstänyt mallistoaan tutkimalla vaatteen ideaa: mitä se kätkee sisäänsä ja miten se tekee erilaisia pintoja ja kerroksia. Ydinkysymyksenä on ollut vaatteen rajojen tutkiminen, mitä se on ja mitä se ei ole. Materiaalien vastakkainasettelu on myös yksi malliston kulmakivistä.

Palkintoraati kiitti malliston vahvaa konseptia ja älyllistä lähestymistapaa. Malliston raikkaan ajankohtaisessa toteutuksessa käytetään materiaaleja innovatiivisesti, palkintoperusteluissa todettiin.

Fiskars-palkinnon sai kandidaattiopiskelija Risto Kirjonen mallistollaan, jonka inspiraation lähde oli 1900-luvun alun vuorikiipeilijöiden asusteet, niiden kestävyys, toiminnallisuus ja käytännöllisyys. Mallistoa kiitettiin yksityiskohtaisuudesta ja käsityötaidosta – jokainen yksityiskohta tuntuu tarpeelliselta ja edistää vaatteen kokonaisilmettä ja -tuntumaa. Palkintoperusteissa todetaan, että mallistossa käytetään taitavasti kestäviä, toiminnallisia materiaaleja tavalla, joka venyttää toiminnallisten vaatteiden ja huippumuodin rajoja.

Perjantaina 26. toukokuuta Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä Espoossa järjestetty Aallon opiskelijoiden vuotuinen muotinäytös on yksi Suomen tärkeimmistä muotitapahtumista ja osa laajempaa Fashion in Helsinki -muotiviikkoa.

Lisätietoja:

aalto.fashion

@aalto_fashion

Ilona Hyötyläinen, muodin pääaineen vetäjä, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, 050 3030530, [email protected]

Elina Peltonen, lehtori, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

Yleisöä Aalto-yliopiston Naytos18 -tapahtumassa kuva Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston Näytös23 haastaa normeja ja korostaa muodin syrjimättömyyttä

Aalto-yliopiston opiskelijamuotinäytös Näytös23 järjestetään Otaniemen kampuksella perjantaina 26.5. klo 20. Kutsuvierastapahtumaa on mahdollista seurata Instagramissa @aalto_fashion

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.