Risto Ojalan tutkimuspaperi tienkäyttäjien paikallistamisesta palkittiin

Risto Ojala

IEEE:n Suomen osasto myönsi Aalto-yliopiston maisteriopiskelija Risto Ojalalle vuoden 2020 parhaan tutkimuspaperin palkinnon. Palkinto annetaan vuosittain parhaasta opiskelijan tekemästä tutkimuspaperista.  Riston paperi "Novel Convolutional Neural Network-Based Roadside Unit for Accurate Pedestrian Localisation" julkaistiin IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems -julkaisussa.

Tienkäyttäjien paikallistaminen parantaa turvallisuutta risteyksissä

Tutkimuspaperi esittelee älykkään liikennejärjestelmän, jolla pystytään parantamaan turvallisuutta risteyksissä, joissa on rajallinen näkyvyys. Järjestelmä perustuu kamera-asennukseen, joka kykenee paikallistamaan erilaiset tienkäyttäjät (autot, kävelijät, polkupyöräilijät jne.) ja lähettämään näiden koordinaatit lähestyville älykkäille autoille. Muiden tienkäyttäjien sijainnit voidaan täten viestiä auton kuljettajalle, joka voi näin varautua muihin tienkäyttäjiin risteyksessä. Ennakoinnilla voidaan välttää riskitilanteita, joissa esimerkiksi nurkan takaa ilmestyvä pyöräilijä yllättää kuljettajan.

Tienkäyttäjien paikallistaminen toteutetaan yhdellä kameralla, jotta vältetään stereonäön ylimääräiset asennuskustannukset ja mahdollistetaan olemassa olevien liikennekameroiden hyödyntäminen. Tutkimuspaperi käsittelee yhdelle kameralla toteutettujen etäisyysmittausten tarkkuutta sekä tarkkuuteen vaikuttavia häiriötekijöitä. Tulosten perusteella tarkkuus määritetään käyttötarkoitukseen sopivaksi. Kameroiden kalibrointiin tulisi kuitenkin kiinnittää erityistä huomioita, sillä pienetkin virheet paikallistamisalgoritmin parametrereissa vaikuttavat selvästi paikallistamistarkkuuteen. Työ toteutettiin Henry Fordin Säätiön rahoittamaan projektiin.

Risto on konetekniikan maisteriopiskelija, ja tällä hetkellä hän viimeistelee diplomityötään tutkimuspaperissa esiteltyyn älykkääseen liikennejärjestelmään liittyen. Opintojen ohessa hän on työskennellyt Engineering Design -tutkimusryhmässä jo lähes kolme vuotta. Tutkimuksessaan hän keskittyy koneäön ja koneoppimisen soveltamiseen älyliikenteen ja ajoneuvotekniikan käyttökohteissa. Diplomi-insinöörin tutkinnon suorittamisen jälkeen Risto tähtää jatko-opintoihin samojen aiheiden parissa.

Professori Kari Tammi on ylpeä Riston työstä ja iloinen palkinnosta. "Risto on erittäin lahjakas opiskelija ja tulemme vielä kuulemaan hänestä", sanoo Kari.

Lue palkittu tutkimuspaperi

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.