Riittääkö vesi tulevaisuudessa? Uusi sovellus visualisoi vesipulan maailmankartalle

Water Scarcity Atlas havainnollistaa veden niukkuutta ja sen syitä eri puolilla maailmaa – ja auttaa jokaista tekemään arjessaan parempia valintoja.
Water Scarcity Map of the World

Jokaista suomalaista kohden kuluu vuorokaudessa noin 3000–5000 litraa vettä. Suurin osa vesijalanjäljestämme syntyy ruoantuotannossa – jopa toisella puolella maailmaa. Maapallon vesivarojen riittävyys on yhä polttavampi kysymys, kun väkiluku kasvaa ja ilmastonmuutos pahentaa kuivuutta eri puolilla maailmaa. Uusimpien tutkimusten mukaan meillä on kuitenkin jo nyt monia keinoja vähentää vesivarojen kulutusta.

Aalto-yliopiston vesitutkijat halusivat luoda keinon välittää tätä tutkimustietoa paremmin ihmisten käyttöön. Tutkijatohtori Joseph Guillaumen ja apulaisprofessori Matti Kummun kehittämä verkkosovellus Water Scarcity Atlas antaa interaktiivisten maailmankarttojen avulla tietoa maailman vesitilanteesta ja keinoista vaikuttaa vesipulaan.

”Täällä pohjolassa tehdyt kulutusvalinnat voivat heijastua toiselle puolelle maailmaa. Ymmärrys vesivarojen niukkuudesta ja omien valintojen vaikutuksista on ensimmäinen askel tulevaisuuden muuttamiseen. Halusimme kehittää sovelluksen, jonka avulla jokainen meistä voisi ymmärtää paremmin kulutusvalintojemme kestävyyttä”, sanoo Joseph Guillaume.

Sovelluksen avulla käyttäjä voi tutkia, miten vesitilanne eri puolilla maailmaa on kehittynyt viimeisen sadan vuoden aikana ja vertailla mahdollisia tulevaisuuden skenaarioita. Sovelluksella voi myös tarkastella, miten esimerkiksi ruokavalion muutokset tai ruokahävikin määrä voivat vaikuttaa veden riittävyyteen.

”Kun vedenkäytön tarve lisääntyy, on yhä hankalampaa käyttää vesivaroja kestävästi. On vaikeaa tasapainotella ympäristön ja ihmisten tarpeiden välillä, sillä vettä ei ole riittävästi”, tutkijatohtori Guillaume sanoo.

”Vedenkulutusta voidaan vähentää esimerkiksi syömällä vähemmän lihaa ja välttämällä ruokahävikkiä. On myös tärkeää tukea julkisten tahojen, järjestöjen ja yritysten vesivastuullisuusohjelmia. Voimme myös yhteistyön keinoin auttaa maanviljelijöitä ja muita vedenkäyttäjiä omaksumaan uusia vettä säästäviä teknologioita ja tuotantotapoja.”

Water Scarcity Atlas pohjautuu laajaan tieteelliseen tutkimukseen. Aalto-yliopiston tutkijat yhdistivät sovellusta varten useita analyyseja veden kulutuksesta ja vesivaroista, joita kansainväliset tutkimusryhmät ovat tuottaneet osana ilmastonmuutoksen vaikutuksia mallintavaa Inter-Sectoral Impact Model Intercomparison (ISIMIP) -projektia. Yhteistyökumppanina toimi kansainvälinen International Institute for Applied Systems Analysis -tutkimuslaitos, joka laati tulevaisuuden skenaariot kotitalouksien ja teollisuuden vedenkäytöstä. Suomalainen startup-yritys Lucify vastasi sovelluksen visualisoinneista ja teknisestä toteutuksesta.

Sovellus toimii myös työkaluna veden niukkuudesta kiinnostuneille tutkijoille, sillä siihen kerätään tietokantaa alan tutkimuksesta ja tietoaineistoista.

“Kannustamme tutkijoita tuomaan omaa työtään mukaan. Tällä hetkellä tutkimustieto on hajallaan useissa tieteellisissä artikkeleissa. Tavoitteenamme on luoda alusta, jossa kuka vain voi helposti seurata alan tutkimuksen edistymistä.”

Suomen Akatemia on rahoittanut Water Scarcity Atlaksen kehitystä osana tutkimusprojektia "Global Water Scarcity Atlas: understanding resource pressure, causes, consequences, and opportunities (WASCO)" ajalla 01.10.2016 – 30.09.2018.

Missä päin maailmaa on vesipula ja miten voit vaikuttaa vesivarojen riittävyyteen – tutustu Water Scarcity Atlakseen: waterscarcityatlas.org

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Joseph Guillaume
Aalto-yliopisto

Apulaisprofessori Matti Kummu
Aalto-yliopisto

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.