​​​​​​​Rauma Marine Constructions ja Aalto-yliopisto yhteistyöhön – tavoitteena ympäristöystävällisempi ja turvallisempi merenkulku

Tulevaisuuden osaajat ovat merenkulkualalle tärkeitä.
jäämallikoe

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) ja Aalto-yliopisto ovat solmineet 5.2.2020 sopimuksen tutkimus- ja kehitysyhteistyön aloittamisesta. Yhteistyön tavoitteena on kehittää teknologiaa, jonka avulla voidaan pienentää merenkulun hiilijalanjälkeä, hyödyntää uudenlaisia polttoaineita ja tehdä merenkulusta turvallisempaa. Yliopistotason osaaminen on tärkeää koko alan tulevaisuuden kannalta.

Nyt solmitun sopimuksen myötä RMC ja Aalto-yliopisto tiivistävät yhteistyötä ja suunnittelevat kuluvan vuoden aikana pitkäjänteisen tutkimus- ja kehitysyhteistyöohjelman.

Merenkulusta turvallisempaa ja vähäpäästöisempää

Ohjelman tavoitteena on kehittää erityisesti merenkulun ympäristöystävällisyyteen ja turvallisuuteen vaikuttavaa teknologiaa, jonka avulla voidaan pienentää merenkulun hiilijalanjälkeä, hyödyntää uudenlaisia polttoaineita ja kehittää entisestään alusten turvallisuutta.

"Haluamme olla tulevaisuudessakin kehityksen kärjessä matkustaja-autolauttojen, monitoimimurtajien sekä viranomaisalusten rakentamisessa. Ympäristöystävällisyys ja turvallisuus ovat meille ehdottoman tärkeitä. Olemme hyvin iloisia yhteistyösopimuksesta", sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Tulevaisuuden osaajat ovat merenkulkualalle tärkeitä

Merenkulkualan tulevaisuuden osaaminen, tutkimus ja koulutus kulkevat käsikädessä. Yhteistyöhanke merkitsee alan yliopistotason koulutuksen profiilin nousua ja on näin varmistamassa sitä, että akateemisen koulutuksen saaneita on alalla myös tulevaisuudessa.

"Sopimuksen avulla voimme jatkaa jo noin 40 vuotta sitten alkanutta tiivistä yhteistyötä Rauman telakan ja Otaniemen tiedeyhteisön välillä. Vuosien aikana syntynyt luottamus yhteiseen kehitystyöhön voidaan nyt hyödyntää, kun etsimme ratkaisuja erityisesti laivojen turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen liittyviin haasteisiin", toteaa meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta.

Lisätiedot:

Professori Pentti Kujala
Aalto-yliopisto
puh. +358 400878145

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.