Rakennetun omaisuuden tila ROTI raportin paneelissa vaikuttivat Aallon asiantuntijat

ROTI raportti vahvistaa taiteen, designin ja arkkitehtuurin lisäävän rakennettuun ympäristöön lisäarvoa ja laatua.
dipolikuva_fi_fi.jpg

Juuri julkaistu Rakennetun omaisuuden tila ROTI on joka toinen vuosi tehtävä asiantuntija-arvio rakennetun omaisuuden tilasta. Se tarjoaa puolueetonta tietoa ja näkemyksiä niin asiantuntijoille, päätöksentekijöille kuin kansalaisillekin.

Ensimmäistä kertaa tämä vaikutusvaltainen arviointi teki jotain eri lailla aiempiin vuosiin verrattuna, se kutsui paneeliin asiantuntijoita taiteen, designin ja arkkitehtuurin alalta.

Aalto-yliopiston taidekoordinaattori Outi Turpeinen toimi paneelissa ja osallistui raportin kokoamiseen.

- Tämä on tärkeä hetki. On merkittävää nähdä taiteellisen toiminnan vaikuttavan rakennusalaan, sanoo Outi Turpeinen.

Paneeliin Aalto-yliopistosta osallistuneet professori Petteri Nisunen, lehtori Juhana Heikkinen ja ACREn päällikkö Päivi Hietanen puhuivat sosiaalisten ja kulttuuristen arvojen vaikutuksesta ympäristön kestävyyteen rakentamisessa.

Muotoilun menetelmien avulla käyttäjien tarpeet saadaan osaksi suunnittelutyötä. Tämä on keskeistä, sillä rakennetun ympäristön laatu määräytyy pitkälti sen perusteella, kuinka hyvin se vastaa käyttäjien tarpeisiin.

- Meidän tulee sisällyttää idea taiteesta ja luovuudesta heti projektin konseptoinnin alkumetreillä. Tämä tunnustus ja raportin tekoon osallistuminen vahvistaa sen mitä on pitkään keskusteltu luovilla aloilla, esteettinen arvo auttaa rakentamaan pitkäkestoisempaa ja kestävää yhteiskuntaa, sanoo Outi Turpeinen.

Lisätietoja: https://roti.fi/

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: