QS:n yliopistovertailussa Aalto sijalla 133 maailmassa

QS World University Ranking mittaa mainetekijöitä, tutkimusjulkaisuja ja kansainvälisyyttä.

Aalto-yliopiston sijoitus nousi QS World University Ranking -yliopistovertailussa, joka julkistettiin 6.9. Aalto-yliopisto oli tänä vuonna sijalla 133 maailman yliopistoista, kun vuosi sitten sijoitus oli 139.

QS World University Rankingin sijoituksesta 50 prosenttia perustuu yliopiston mainetta koskevaan kyselyyn, jossa vastaajina ovat niin yliopistot kuin työnantajatkin. Lisäksi vertailussa tarkastellaan tutkimusviittauksia, opiskelija-opettaja-suhdelukua sekä kansainvälisen akateemisen henkilöstön ja opiskelijoiden määrää.

QS:n ranking-listalla oli mukana 900 yliopistoa. Maailmassa on laskutavasta riippuen noin 17 000–22 000 yliopistoa.

Aalto-yliopisto on erikoistunut tekniikkaan, talouteen ja taiteeseen ja Aallolle relevanteimpia ovatkin ala- tai aihekohtaiset rankingit, joita myös QS julkaisee tämän yleisrankingin lisäksi.

Lisätiedot: Topuniversities-verkkosivut

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.