Uutiset

Projektikurssista syntyi mobiilipeli – taikasauvalla kerätään sensoridataa ympäristöstä

Tietotekniikan laitoksen vuosittain järjestämällä Software Project -kurssilla opiskelijat voivat valita haluamansa projektin joko yritysten tai Aalto-yliopiston tarjoamista vaihtoehdoista. Balance of Magic -projekti lähti liikkeelle opiskelijoiden halusta tehdä jotain poikkeuksellista pelinkehityksessä.

Samaan peliin haluttiin sisällyttää reaalimaailma, lisätty ja yhdistetty todellisuus sekä esineiden internet. 

”Projektin lähtökohtana oli Bluetooth-laite, taikasauva, joka on yhteydessä puhelimeen ja kerää sensoriarvoja reaalimaailmasta. Peliä pelataan todellisella karttapohjalla, ja pelaajan liikkuessa hän voi taistella kartalla vastaan tulevia pelin hahmoja vastaan. Taisteluissa voi hyödyntää kertyneitä sensoriarvoja, kuten jääenergiaa tulihahmoja vastaan”, kuvailee taikasauvan kehityksestä vastannut Ville Hiltunen.

Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava

Antti Nurminen

Kahdeksan opiskelijan tiimillä oli aluksi haasteita rajata projekti sopivan kokoiseksi. Taito saada suunniteltu projekti toteutettua loppuun asti oli tärkeimpiä kurssilta saatuja oppeja, ja siihen ryhmä sai apua projektin omistajalta, Aalto-yliopiston tutkija Antti Nurmiselta.

”Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava, vaikka teknisiä haasteita ilmaantui projektin laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi paljon”, kuvaa Nurminen.

Opiskelijatiimi havaitsi projektin aikana myös vuorovaikutuksen ja ryhmän yhteen hioutumisen tärkeyden: jokaisen tiimiläisen tulee olla kaiken aikaa hyvin perillä projektin kokonaistilanteesta.

”Pienikin muutos suunnitelmassa tai yksittäisessä osa-alueessa voi vaikuttaa merkittävästi kokonaisuuteen”, kuvailee peligrafiikkaan ja sen implementointiin keskittynyt Jouni Osmala.

Hiltusen ja Osmalan lisäksi rohkeaan projektitiimiin kuuluivat Miro AurelaAtte HaarakangasEero Mänty, Marko RajalaStefan Stenstrand ja Niclas Vauhkonen. Projektin tuloksia käytetään soveltaen hyväksi Aallon uudessa NEPPI-kurssissa (Networked Partnering and Product Innovation), sekä soveltuvin osin EU H2020 rahoitetussa SOFIE-projektissa.

Uusi projektikurssi käynnistyi taas syyskuussa ja aihe-ehdotuksia on tullut kolmisenkymmentä. Aiheita ovat ehdottaneet muun muassa Elisa, Futurice, Relex, Sievo ja KONE. Opiskelijat pääsevät valitsemaan kiinnostavimmat.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyy rahoituksen opiskelija Mirja-Liisa Kauppila. Kuvan otti Markus Havia.
Opinnot Julkaistu:

Rahoituksen osaamisella voi tehdä myös paljon hyvää

Yhteisöllisyys ja erinomaiset työllistymismahdollisuudet viehättävät Mirja-Liisa Kauppilaa, joka on yksi harvoista naisista rahoituksen pääaineopiskelijana.
Picture of a three students discussing and smiling in front of a laptop at a white high table. Two students are sitting on bar stools and one is standing.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Yrittäjät rakentavat tulevaisuutta sen ennustamisen sijaan

Kurkista kesän 2021 kurssien kulisseihin Aalto-yliopiston kesäkoulun opettajien kanssa.
Nuori mies istuu rakennuksen kiviportailla ja selailee puhelintaan.
Opinnot Julkaistu:

FITechin opintotarjonnassa maksuttomia ICT-opintoja myös lukiolaisille

Aalto-yliopiston kurssien aiheina on mm. ohjelmoinnin ja mobiilisovellusten perusteita, Python-ohjelmointia sekä koneoppimista.
Emotion Itäkeskus
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat kehittivät SOK:lle tuoteportfolion optimointityökalun

SOK:n myyntijohtajan mukaan hankkeen tulokset ovat merkittäviä yritykselle.