Uutiset

Projektikurssista syntyi mobiilipeli – taikasauvalla kerätään sensoridataa ympäristöstä

Tietotekniikan laitoksen vuosittain järjestämällä Software Project -kurssilla opiskelijat voivat valita haluamansa projektin joko yritysten tai Aalto-yliopiston tarjoamista vaihtoehdoista. Balance of Magic -projekti lähti liikkeelle opiskelijoiden halusta tehdä jotain poikkeuksellista pelinkehityksessä.

Samaan peliin haluttiin sisällyttää reaalimaailma, lisätty ja yhdistetty todellisuus sekä esineiden internet. 

”Projektin lähtökohtana oli Bluetooth-laite, taikasauva, joka on yhteydessä puhelimeen ja kerää sensoriarvoja reaalimaailmasta. Peliä pelataan todellisella karttapohjalla, ja pelaajan liikkuessa hän voi taistella kartalla vastaan tulevia pelin hahmoja vastaan. Taisteluissa voi hyödyntää kertyneitä sensoriarvoja, kuten jääenergiaa tulihahmoja vastaan”, kuvailee taikasauvan kehityksestä vastannut Ville Hiltunen.

Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava

Antti Nurminen

Kahdeksan opiskelijan tiimillä oli aluksi haasteita rajata projekti sopivan kokoiseksi. Taito saada suunniteltu projekti toteutettua loppuun asti oli tärkeimpiä kurssilta saatuja oppeja, ja siihen ryhmä sai apua projektin omistajalta, Aalto-yliopiston tutkija Antti Nurmiselta.

”Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava, vaikka teknisiä haasteita ilmaantui projektin laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi paljon”, kuvaa Nurminen.

Opiskelijatiimi havaitsi projektin aikana myös vuorovaikutuksen ja ryhmän yhteen hioutumisen tärkeyden: jokaisen tiimiläisen tulee olla kaiken aikaa hyvin perillä projektin kokonaistilanteesta.

”Pienikin muutos suunnitelmassa tai yksittäisessä osa-alueessa voi vaikuttaa merkittävästi kokonaisuuteen”, kuvailee peligrafiikkaan ja sen implementointiin keskittynyt Jouni Osmala.

Hiltusen ja Osmalan lisäksi rohkeaan projektitiimiin kuuluivat Miro AurelaAtte HaarakangasEero Mänty, Marko RajalaStefan Stenstrand ja Niclas Vauhkonen. Projektin tuloksia käytetään soveltaen hyväksi Aallon uudessa NEPPI-kurssissa (Networked Partnering and Product Innovation), sekä soveltuvin osin EU H2020 rahoitetussa SOFIE-projektissa.

Uusi projektikurssi käynnistyi taas syyskuussa ja aihe-ehdotuksia on tullut kolmisenkymmentä. Aiheita ovat ehdottaneet muun muassa Elisa, Futurice, Relex, Sievo ja KONE. Opiskelijat pääsevät valitsemaan kiinnostavimmat.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

A group of smiling people sitting on a big conference table by their laptops and listening to a presentation.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Monitieteellinen opiskelijayhteistyö toi neljä näkökulmaa parempiin digitaalisiin palveluihin

Aalto Thesis -yhteistyöprojekti Digi- ja väestötietoviraston kanssa kehitti uusia ratkaisuja digitaalisiin haasteisiin.
In Tension 4 Photo by_ Eeva Suorlahti
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Near futures -verkkonäyttely tarjoaa näkymän tulevaisuuden ratkaisuihin

Lukuvuonna 2019–2020 valmistuneiden maisteriopiskelijoiden yhteiskunnallisesti kiinnostavia töitä on nyt nähtävillä verkkonäyttelyssä.
A picture of a person using a laptop on a couch
Opinnot Julkaistu:

Etäopetukseen siirtymisestä saatuja oppeja hyödynnetään tulevaisuudessa

Poikkeuksellinen kevätlukukausi sujui Sähkötekniikan korkeakoulussa suurelta osin hyvin, mutta yhteisöllisyyttä ja käytännön opintoja kaivataan.
Opiskelijat kannettavan tietokoneen ääressä. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

KPMG selvitti opiskelijoiden avustuksella, miten hyvin monimuotoisuus ja osallisuus toteutuvat yhtiön sisällä

Opiskelijat antoivat KPMG:lle suosituksia vuonna 2020 toteutettaviksi monimuotoisuustoimiksi.