Uutiset

Projektikurssista syntyi mobiilipeli – taikasauvalla kerätään sensoridataa ympäristöstä

Opiskelijoiden suunnittelemaa peliä pelataan todellisella karttapohjalla, ja kerättyä sensoridataa voi hyödyntää taisteluissa.

Tietotekniikan laitoksen vuosittain järjestämällä Software Project -kurssilla opiskelijat voivat valita haluamansa projektin joko yritysten tai Aalto-yliopiston tarjoamista vaihtoehdoista. Balance of Magic -projekti lähti liikkeelle opiskelijoiden halusta tehdä jotain poikkeuksellista pelinkehityksessä.

Samaan peliin haluttiin sisällyttää reaalimaailma, lisätty ja yhdistetty todellisuus sekä esineiden internet. 

”Projektin lähtökohtana oli Bluetooth-laite, taikasauva, joka on yhteydessä puhelimeen ja kerää sensoriarvoja reaalimaailmasta. Peliä pelataan todellisella karttapohjalla, ja pelaajan liikkuessa hän voi taistella kartalla vastaan tulevia pelin hahmoja vastaan. Taisteluissa voi hyödyntää kertyneitä sensoriarvoja, kuten jääenergiaa tulihahmoja vastaan”, kuvailee taikasauvan kehityksestä vastannut Ville Hiltunen.

Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava

Antti Nurminen

Kahdeksan opiskelijan tiimillä oli aluksi haasteita rajata projekti sopivan kokoiseksi. Taito saada suunniteltu projekti toteutettua loppuun asti oli tärkeimpiä kurssilta saatuja oppeja, ja siihen ryhmä sai apua projektin omistajalta, Aalto-yliopiston tutkija Antti Nurmiselta.

”Ryhmän ongelmanratkaisukyky oli vakuuttava, vaikka teknisiä haasteita ilmaantui projektin laajuuden ja monipuolisuuden vuoksi paljon”, kuvaa Nurminen.

Opiskelijatiimi havaitsi projektin aikana myös vuorovaikutuksen ja ryhmän yhteen hioutumisen tärkeyden: jokaisen tiimiläisen tulee olla kaiken aikaa hyvin perillä projektin kokonaistilanteesta.

”Pienikin muutos suunnitelmassa tai yksittäisessä osa-alueessa voi vaikuttaa merkittävästi kokonaisuuteen”, kuvailee peligrafiikkaan ja sen implementointiin keskittynyt Jouni Osmala.

Hiltusen ja Osmalan lisäksi rohkeaan projektitiimiin kuuluivat Miro AurelaAtte HaarakangasEero Mänty, Marko RajalaStefan Stenstrand ja Niclas Vauhkonen. Projektin tuloksia käytetään soveltaen hyväksi Aallon uudessa NEPPI-kurssissa (Networked Partnering and Product Innovation), sekä soveltuvin osin EU H2020 rahoitetussa SOFIE-projektissa.

Uusi projektikurssi käynnistyi taas syyskuussa ja aihe-ehdotuksia on tullut kolmisenkymmentä. Aiheita ovat ehdottaneet muun muassa Elisa, Futurice, Relex, Sievo ja KONE. Opiskelijat pääsevät valitsemaan kiinnostavimmat.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Henkilö seisoo kädet puuskassa seinän edessä, jolle on heijastettu virtapiirejä esittävä kuva ja katselee tyynen näköisenä poispäin kamerasta.
Mediatiedotteet, Opinnot Julkaistu:

Verkostoyliopisto FITech sai lisäaikaa maksuttomille ICT-kursseille

Tietotekniikan alan kaikille avoimia kursseja jatketaan opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä vuoden 2023 loppuun.
Student Verneri Hirvonen
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Verneri Hirvonen: ”Opiskelu Aallossa on todella joustavaa”

Verneri on ensimmäinen opiskelija, joka on valmistunut englanninkielisestä Digital Systems and Design -pääaineesta.
Vähähiilinen rakentaminen verkkokurssi kuva creativecommons
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Vähähiilisen rakentamisen suomenkielinen verkkokurssi julkaistu

Aalto-yliopisto on julkaissut avoimen ja ilmaisen vähähiilisen rakentamisen verkkokurssin.
Aalto University / students doing teamwork / photo by Unto Rautio
Opinnot Julkaistu:

Johtajuuden keskeisiä teemoja käsittelevä kurssi alkaa syyskuun lopussa

Leadership and Change Management sivuaineeseen kuuluva kurssi Johtaminen ja Johtajuus alkaa syyskuun lopussa