Professuuri vahvistaa Aalto-yliopiston ja ABB:n yhteistyötä teollisen internetin ratkaisuissa

Tekniikan tohtori Iiro Harjunkoski ABB:ltä on nimitetty Adjunct Professor -tehtävään Kemian tekniikan korkeakouluun.

ABB:n Corporate Research Fellow, tekniikan tohtori Iiro Harjunkoski on nimitetty Adjunct Professor -tehtävään Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakouluun ajalle 15.4.2016–31.5.2018. Professuuri on osa-aikainen, ja Harjunkoski hoitaa sitä ABB:n Saksan-tutkimuskeskuksen tutkijan työn ohella.

Iiro Harjunkosken tutkimusalaa ovat tuotannonsuunnittelu ja tuotannonoptimointi. Aalto-yliopistoon hän tuo mukanaan prosessitekniikan päätöksenteko-osaamista ja ABB:llä kartutetun tiedon IoTSP:stä (Internet of Things, Services and People) prosessiteollisuudessa. Harjunkoski osallistuu yliopiston tutkimusprojekteihin ja luennoi opiskelijoille.

- Professuuri on minulle kunnia-asia. Näen siinä paljon mahdollisuuksia niin Aalto-yliopistolle, sen opiskelijoille kuin ABB:lle. Yliopisto saa tartuntapintaa teollisen internetin ulottuvuuksiin, ja ABB voi hyödyntää tutkimusta ja luoda kontakteja valmistuviin osaajiin, Harjunkoski sanoo.

Suomen ABB ja Aalto-yliopisto ovat tehneet jo vuosia yhteistyötä. Yliopisto on merkittävä yhteistyökumppani koko globaalille ABB:lle, ja professuuri on askel strategisen kumppanuuden suuntaan.

Åbo Akademissa vuonna 1997 väitellyt Harjunkoski on kahden USA:ssa vietetyn tutkijavuoden jälkeen työskennellyt lähes 15 vuotta ABB:n tutkimuskeskuksessa Ladenburgissa Saksassa. Hän on yksi globaalin ABB:n kahdeksasta, arvostetusta Corporate Research Fellowsta.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.