Professori Ville Pulkille kansainvälisen äänitekniikan järjestön palkinto

Professori Ville Pulkki on saanut Audio Engineering Societyn (AES) myöntämän hopeamitalin. Silver Medal Award -palkinto annetaan tunnustuksena merkittävästä työstä yhteisön eteen. Palkintoja jaetaan keskimäärin yksi vuodessa, ja mitali on järjestön palkinnoista toiseksi ylin arvoltaan. Suomalainen saa mitalin toista kertaa.

”Palkinnon saaminen on minulle tärkeä asia. On hienoa saada tunnustus omalta yhteisöltä. Olen toiminut pitkään AESissa. Olen muun muassa julkaissut paljon järjestön tieteellisessä lehdessä, jonka kaikista noin 2000 artikkelista kaksi kirjoittamaani artikkelia on kymmenen eniten viitatuimman joukossa”, professori Ville Pulkki sanoo. Palkinto luovutetaan hänelle järjestön kokouksessa lokakuussa New Yorkissa.

Audio Engineering Societyssa on noin 13 000 jäsentä, joista puolet on käytännön miksaajia, masteroijia ja äänitarkkailijoita. Toinen puoli on äänitekniikan kehittäjiä, opettajia, tekniikan ja käytännön opiskelijoita, sekä eri tavalla erikoistuneita ammattilaisia, kuten audiorestauroijia ja rikospaikkatutkijoita. AES julkaisee tieteellistä lehteä (JAES), sekä järjestää noin 4–8 konferenssia vuodessa.

Professori Ville Pulkki tutkii tilaäänentoistoa Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa. Hän opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa (TKK) teknillisen fysiikan koulutusohjelmassa vuosina 1989 - 1994, Sibelius-Akatemiassa Musiikkikasvatuksen osastolla 1995 - 1998, sekä väitteli tohtoriksi TKK:sta vuonna 2001. Hänet valittiin akustiikan professoriksi (Assistant Professor) vuonna 2012, ja hänet vakinaistettiin vuonna 2015. Vuonna 2014 Ville Pulkki sai Samuel L. Warner -muistomitalin elokuvien äänitekniikan edistämiseksi tehdystä työstä.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: