Professori Tapio Luttisen kirjoittama Liikennepolitiikan etiikka palkittiin

Monitulkintaiset arvot ja liikennepolitiikan etiikan kysymykset haastavat liikennesuunnittelijoita ja päätöksentekijöitä.
Väylät & Liikenne -tapahtuman palkintojenjakotilaisuus. Professori Tapio Luttinen kuvassa oikealla.

Professori Tapio Luttisen kirjoittama Liikennepolitiikan etiikka palkittiin Väylät & Liikenne -tapahtuman parhaana esitelmänä 5.–6. syyskuuta Tampere-talossa.

”Liikennepolitiikan taustalla olevien arvojen monitulkintaisuuden ja eettisten teorioiden perusteiden tuntemus voi vahvistaa liikennepoliittista valmistelua ja päätöksentekoa auttamalla syvemmin ymmärtämään ja analysoimaan liikennepolitiikan ongelmia ja niihin liittyvää mielipiteiden kirjoa”, Luttinen kiteyttää tiivistelmässään.

Esitelmä lisää liikennesektorin asiantuntijoiden, suunnittelijoiden ja päättäjien ymmärrystä liikennesektorilla käytävästä keskustelusta, viestinnästä ja päätöksenteosta sekä antaa arvokkaita eväitä rakentavaan kehittämiseen. Järjestelytoimikunta oli vaikuttunut esitelmän avaamasta tarkkanäköisestä pohdinnasta.

Palkinnot jakoi johtaja Jarkko Niittymäki Ramboll Finland Oy:stäja päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä

”Esitelmän sisältö liittyy kiinteästi liikenteestä, liikenteen ja maankäytön yhteensovittamisesta ja suunnittelusta käytävään ajankohtaiseen keskusteluun”, Nina Raitanen kiittelee.

Alle 30-vuotiaiden sarjassa parhaana esitelmänä palkittiin ”Ääniympäristön vaikutus matkustuskokemukseen”, Pyry Survo, WSP.

Kunniamaininnalla palkittiin ”Tietomallintamisen vaikutukset infrahankkeiden kustannussuunnitteluun”, kirjoittajana Laura Saarlo, VR Track. Esitelmä kertoo, miten kustannussuunnittelua voidaan kehittää hyödyntämällä tietomallintamista. Tietomallintamisen mahdollisuudet voivat parhaassa tapauksessa mahdollistaa esimerkiksi alhaisempia urakkahintoja ja parempaa riskin hallintaa.

Esitysten kirjalliset tiivistelmät ovat verkossa sivulla: https://tapahtumat.tieyhdistys.fi/vaylat-liikenne/vaylat-liikenne/esitelmajulkaisu-2018/

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: