Professori Tapio Lokista Akustinen Seura ry:n kunniajäsen

Tapio Lokki nostaa kuulokkeita korviltaan

Suomen Akustinen Seura ry on nimennyt professori Tapio Lokin kunniajäsenekseen tunnustuksena hänen ansiokkaasta ja pitkästä toiminnastaan Akustisen Seuran hyväksi sekä merkittävästä suomalaisen akustiikan alan edistämisestä.

Professori Lokki on toiminut seurassa sihteerinä vuosina 1999-2001 sekä hallituksen jäsenenä vuodesta 2002 alkaen. Seuran puheenjohtaja hän on toiminut vuosina 2005-2018. Lisäksi hän toimi vuosina 2013-2016 European Acoustics Association -kattojärjestön pääsihteerinä. Lokki on muun muassa järjestänyt kymmenen kertaa Akustiikkapäivät, jonka tieteelliset artikkelit muodostavat nykyään ainoa avoimen suomenkielisen kirjallisuuden akustiikan alalta.

Professori Lokki on osallistunut aktiivisesti tieteen popularisointiin ja edistänyt merkittävästi akustiikan alan tunnettavuutta maassamme. Hänen viimeisimpiä töitään akateemisen maailman ulkopuolella ovat olleet osallistuminen G Livelab -musiikkiklubien konseptisuunnitteluun ja klubeissa olevan virtuaaliakustiikan toteuttamiseen tutkimusryhmänsä kanssa sekä yhden näyttelykohteen suunnittelu ja äänimaailman toteutus FAME Musiikkimuseoon.

Professori Tapio Lokki ryhmineen tekee monitieteistä tutkimustyötä Aalto-yliopiston akustiikan laboratoriossa, joka yhdistää Aalto-yliopistossa äänen parissa työskentelevät tutkijat.

Kuvassa nimitykseen liittyvä palkinto

Akustinen Seura toimii linkkinä akustiikasta kiinnostuneiden välillä

Vuonna 1943 perustettu Akustinen Seura ry toimii yhdyssiteenä akustiikasta kiinnostuneiden eri alojen henkilöiden, kuten foneetikkojen, fysiologien, fyysikkojen, insinöörien, muusikkojen ja opiskelijoiden välillä. Yhdistys pyrkii kehittämään akustiikan tutkimusta, koulutusta, julkaisutoimintaa ja suomenkielistä sanastoa.

Seurassa on jäseniä yli 200 ja se yhdistää valtaosan akustiikan alan toimijoista Suomessa. Seuran päätapahtuma on joka toinen vuosi järjestettävä Akustiikkapäivät, maailman ainoa suomenkielinen akustiikan alan konferenssi.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: