Professori Rebecca Piekkari vuorineuvos Marcus Wallenbergin professuuriin

Nimikkoprofessuuri on tunnustus Piekkarin merkittävistä tutkimusansioista kansainvälisen liiketoiminnan alalla.
SCI chrystal flowers -näyttely, keltaisia säteitä. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen
Professori Rebecca Piekkari. Kuva: Anni Hanén

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä on nimittänyt professori Rebecca Piekkarin vuorineuvos Marcus Wallenberg -professuuriin 1.2.2020 alkaen. Professuurin alana on kansainvälinen liiketoiminta.

”Rebecca Piekkarin saama nimikkoprofessuuri on tunnustus hänen merkittävistä tutkimusansioistaan kansainvälisen liiketoiminnan alalla”, sanoo Kauppakorkeakoulun dekaani Timo Korkeamäki.

”Olen professuurista todella otettu ja ylpeä”, iloitsee professori Rebecca Piekkari.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.