Professori Peter Lundille tunnustus Kiinasta

Peter Lundille on myönnetty Jiangsu International Science and Technology Cooperation Award tunnustuksena hänen panoksestaan uusiutuvien energioiden kehittämisessä sekä Euroopan Unionin ja Kiinan välisen yhteistyön kehittämisessä.
Peter Lund. Photo: Anni Hanén.
Kuva: Anni Hanén.

Professori Peter Lundille on myönnetty Jiangsu International Science and Technology Cooperation Award 22. tammikuuta 2021. Tunnustus myönnettiin hänen panoksestaan tutkimusyhteistyöstä Kiinan ja Jiangsun provinssin kanssa uusiutuvien energialähteiden alueella. Yhteistyö on johtanut merkitseviin tuloksiin aurinkoenergian, polttokennojen, energian varastoinnin ja energiajärjestelmien kehittämisessä. Hän on vuodesta 2013 ollut myös aktiivisesti kehittämässä yhteistyötä Kiinan ja Euroopan Unionin välillä.

Jiangsun provinssi on tunnettu muun muassa puhtaan energian ja tekoälyn tutkimuksesta. Se tulee olemaan keskeisessä roolissa Kiinan tulevassa energiamuutoksessa, jonka tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalisuus vuonna 2060.

Peter Lund on kunniaprofessori Nanjingin, Jiangsun provinssin pääkaupungin, yliopistossa (Southeast University).

”Kiina on yksi maailman johtavia maita puhtaan energian alueella. Lisäksi se on aloittamassa suurta harppausta päästöjen leikkaamisessa. Alan tutkijalle siis mitä kiinnostavin tapaus”, Peter Lund sanoo.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.