Professori Jarek Kurnitski uuden ilmastopaneelin jäseneksi

Valtioneuvosto on asettanut kaudelle 2024-2027 uuden ilmastopaneelin, jonka jäseneksi nimettiin 15 tutkijaa yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Puheenjohtajaksi valittiin Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskuksesta.
Jarek Kurnitski
Professori jarek Kurnitski

Ilmastopaneeli antaa lausuntoja ja tuottaa tieteellistä tietoa päätöksenteon tueksi. Paneeli on riippumaton asiantuntijaelin, jonka asema on määritelty ilmastolaissa. Sen tehtävänä on tuottaa, koostaa ja eritellä tieteellistä tietoa sekä tunnistaa tietotarpeita ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja siihen sopeutumisesta. Tietoa käytetään ilmastopolitiikan suunnittelussa, toimeenpanossa, seurannassa sekä päätöksenteon tukena.

”Energian tehokas käyttö rakennuksissa ja muualla on yksin keskeinen ratkaisu päästöjen leikkaamiseen. Käyttämätön energia on tunnetusti parasta energiaa, ja tehokkuus ensin -periaate auttaa yleisesti pitämään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavat investoinnit kohtuullisina”, sanoo professori Jarek Kurnitski rakennustekniikan laitokselta.

”On tärkeää, että Suomi täyttää ilmastotavoitteensa ja etenee määrätietoisesti kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. Näin Suomi pystyy lunastamaan siirtymään liittyvät mahdollisuudet. Ilmastopaneelin tehtävänä on tuoda tähän prosessiin tutkimukseen perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi”, toteaa paneelin puheenjohtaja Jyri Seppälä.

Ilmastopaneeli toimii yhteistyössä muiden tiedepaneelien kanssa. Ilmastopaneelin lisäksi luontopaneeli on lakisääteinen tiedepaneeli. Muita tiedepaneeleita ovat kestävyyspaneeli sekä metsäbiotalouden paneeli. Lisäksi tänä syksynä aloitti ilmastolain mukainen saamelainen ilmastoneuvosto, jossa on sekä tutkijoita että perinteisen tiedon haltijoita.

Ympäristöministeriö on teettänyt ilmastopaneelista arvioinnin, joka julkaistaan joulukuussa.

Ilmastopaneelin kokoonpano 1.1.2024-31.12.2027:

• Puheenjohtaja Jyri Seppälä, professori
  • Paula Kivimaa, tutkimusprofessori, Suomen ympäristökeskus
  • Antti Arasto, tutkimusjohtaja, VTT
  • Hannele Korhonen, tutkimusprofessori, toimialajohtaja, Ilmatieteen laitos
  • Lassi Ahlvik, apulaisprofessori, Helsingin yliopisto
  • Kati Kulovesi, professori, Itä-Suomen yliopisto
  • Raisa Mäkipää, tutkimusprofessori, Luonnonvarakeskus
  • Jaana Halonen, johtava tutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
  • Kati Koponen, erikoistutkija, Teknologian tutkimuskeskus
  • Risto Soukka, professori, Lappeenrannan teknillinen yliopisto
  • Heikki Liimatainen, professori, Tampereen yliopisto
  • Jarek Kurnitski, adjunct professori, Aalto-yliopisto
  • Sampo Soimakallio, ryhmäjohtaja, johtava tutkija, Suomen ympäristökeskus
  • Anne Toppinen, varadekaani, professori, Helsingin yliopisto
  • Heikki Lehtonen, tutkimusprofessori, Luonnonvarakeskus

Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Lahjoitus Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspisteeseen
Kampus Julkaistu:

Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspiste nyt A Blocissa

Boksi sijaitsee kauppakeskus A Blocin 1. kerroksessa R-kioskia vastapäätä ja on käytettävissä keskuksen aukioloaikojen mukaisesti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.
Henkilökuva Minna Tuusasta
Nimitykset Julkaistu:

Minna Tuusa Aalto ARTSin henkilöstöpäälliköksi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen on nimittänyt HR partner Minna Tuusan koulun HR-päälliköksi 1.6.2024 alkaen.