Professori Ilkka Keppo tutkii epävarmuuden arviointia ja mallintamista

Mitä yhteistä on päätöksillä, joita voisin tehdä kahvikupillisen valitsemisesta matkalla töihin, ja päätöksistä, joita teemme energiajärjestelmämalleista tulevina vuosikymmeninä?

Ilkka Keppo

Professori Keppo on erikoistunut energiajärjestelmä- ja integroitujen arviointimallien käyttöön ja kehittämiseen, erityisesti erilaisiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseen keskittyviin kysymyksiin liittyen. Hänen tutkimuksensa läpileikkaava teema on epävarmuuden arviointi, karakterisointi ja mallintaminen ja hänen tutkimustuloksiaan on julkaistu esim. lehdissä Nature, Nature Energy, Nature Climate Change ja Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Keppo nimitettiin vakituiseen associate professor -tehtävään konetekniikan laitokselle 1.11.2020 alkaen. Professuurin ala on energiajärjestelmät.

Hänellä on laaja kansainvälinen verkosto työskenneltyään viimeisen 15 vuoden aikana lukuisissa johtavissa tutkimuslaitoksissa ja yliopistoissa ympäri Eurooppaa Iso-Britanniassa (UCL), Alankomaissa (ECN) ja Itävallassa (IIASA). Ennen Aaltoon siirtymistään professori Keppo toimi energiajärjestelmien tutkimusalueen johtajana ja associate professorina UCL Energy Institute:ssa, University College Londonissa (UCL), missä hän myös aiemmin (2012-2015) johti Economics and Policy of Energy and Environment -maisteriohjelmaa.

Hän  valmistui tekniikan tohtoriksi energiatalouden ja voimalaitostekniikan alalta Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2009.

Professori Keppo johti UCL:ssa instituuttinsa tutkimusta useissa kansallisen ja kansainvälisen tutkimusrahoituksen saaneissa hankkeissa, joista viimeisin oli EU:n Horizon 2020 -rahoituksen saanut NAVIGATE-projekti (2019–2023). Hän valvoi UCL:sta lähtiessään suorana esimiehenä noin kymmentä  väitöskirja- ja post-doc tutkijaa. Hän on ollut myös aktiivinen vertaisarvioija noin 20:lle eri lehdelle, rahoittajalle ja järjestölle (esim. Nature Climate Change, Nature Communications, PNAS, Swiss National Science Foundation, FNRS, IPCC ja IEA) ja toimitusneuvoston jäsenenä yhdessä ja vierailevana jäsenenä kahdessa tieteellisessä julkaisussa. Hän on myös neuvonut ja avustanut erikseen sekä Britannian että Skotlannin hallintoja energiajärjestelmämallinnukseen liittyen.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa