Professori Harri Laakso nimitetty laitosjohtajaksi

Harri Laakso photo_Mikko_Raskinen
Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taiteen ja median laitokset yhdistyvät, ja uudeksi laitosjohtajaksi on nimitetty professori Harri Laakso. Tehtävän kausi ajoittuu aikavälille 1.1.2022 – 31.8.2024, sillä koulun kaikkien laitosjohtajien kaudet on sidottu dekaanin tehtäväkauteen.

Harri Laaksolla on pitkä ja vakuuttava ura professorina sekä median että taiteen laitoksilla. Lisäksi hänellä on aikaisempaa laitosjohtajan kokemusta. Hän on valokuvauksen tutkimuksen professori (Associate professor, tenured) ja työskentelee tällä hetkellä pääasiassa median laitoksella mutta myös taiteen laitoksella sekä ELOlla. Aikaisemmin hän on toiminut 12 vuoden ajan visuaalisen kulttuurin ja taiteen professorina.

Laakson opetuksen ja tutkimuksen kiinnostuksen alueet suuntautuvat pääasiassa valokuvauksen kuvallisuuteen ja teoriaan, taiteelliseen tutkimukseen sekä sanan ja kuvan väliseen suhteeseen. Hän on johtanut useita tutkimushankkeita kuten esimerkiksi “Figures of Touch” (2009-2012), ja hiljattain hän oli vanhempi tutkija hankkeessa "Floating Peripheries - Mediating the Sense of Place" (2017-2021). Oman taiteellisen työn ja julkaisujen lisäksi Laakso on ollut useiden näyttelyiden kuratointitiimissä, esimerkiksi The Falling Trees -näyttelyissä sekä Venetsian biennaalin Suomen ja Pohjoismaiden paviljonkien näyttelyissä 2013.

Harri Laakso sai runsaasti kannatusta, kun akateeminen ja palveluhenkilökunta sai ehdottaa henkilöitä laitosjohtajan tehtävään.

”Yritän lähestyä laitosten yhdistymistä intohimoisesti mutta samalla käytännönläheisesti. Haluan, että rakennamme omille vahvuuksillemme, kannustamme uuden etsimiseen ja kiinnostavien, nousevien alueiden tutkimiseen. Ensimmäiseksi on tietysti keskityttävä siirtymäkauteen ja tehtävä se hallitusti, jotta molemmat laitokset löytävät hyvän tien eteenpäin tulevaisuuteen. Siirtymäkausi tarkoittaa sekä organisaation rakenteiden ja prosessien tarkastelua ja muotoilua mutta yhtä lailla luottamuksen kulttuurin rakentamista”, Harri Laakso sanoo.

“Uskon, että Harrin johdolla kahden laitoksemme yhdistyminen sujuu hyvin ja uudesta laitoksesta tulee menestys. Toivotan Harrin lämpimästi tervetulleeksi tähän tehtävään sekä koulun johtoryhmään”, sanoo dekaani Tuomas Auvinen.

”Samaan aikaan Haluan kiittää kaikkia niitä henkilöitä, jotka hakivat tähän vaativaan tehtävään ja olivat valmiita työskentelemään uuden, yhdistyvän laitoksen hyväksi. Meillä oli erinomaisia vaihtoehtoja, ja toivon vilpittömästi että koulu voi hyödyntää heidän asiantuntemusta muilla tavoin. Haluan myös lämpimästi kiittää laitosjohtajia Kevin Tavinia sekä Philip Deania, jotka ovat päättäneet jättää laitosjohtajan tehtävät. Molempien johdonmukainen työ laitosten hyväksi on ollut korvaamatonta.”

Uuden laitoksen nimeksi tulee mitä todennäköisimmin Taiteen ja median laitos (Department of Art and Media). Tämä nimi sai ARTS-yhteisöltä eniten kannatusta, ja sitä ehdotetaan yliopiston rehtorille koulun johtosääntöön muutettavaksi.

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen