Pohjoisen ulottuvuuden instituutin uusi EU-hanke käynnistyi tänä syksynä

Pohjoisen ulottuvuuden instituutti NDI vahvistaa asemaansa alueellisen ja monialaisen yhteistyön foorumina. Uuden hankkeen "Support to the Northern Dimension Institute" osarahoittajana on Euroopan komission ulkosuhdehallinto (European External Action Service EEAS, DG Near). Tänä syksynä käynnistetty hanke auttaa välttämään päällekkäisiä toimintoja ja yhdistää resursseja vastaamaan PU-alueen yhteisiin haasteisiin.
Northern Dimension Future Forum 2019 Flags

Hankkeen erityistavoitteena on hyödyntää olemassa olevaa asiantuntemusta. Hanke vahvistaa edelleen Pohjoisen ulottuvuuden instituutin valmiutta toteuttaa hanketoimia. Synergioiden kartoittaminen pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksien ja muiden alueellisten strategioiden ja aloitteiden välillä parantaa toimijoiden tietoisuutta mahdollisista synergioista ja täydentävyydestä tutkimusnäytön suhteen.

Työpajat, seminaarit ja tiedonvaihto ovat alustoja vuorovaikutukselle, keskustelulle tunnistetuista synergioista ja toiminnan suunnittelulle . Nämä foorumit edistävät pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksien välistä yhteistyötä ja tiivistävät myös alueellisten toimijoiden välistä yhteistyötä.

Hanke tuottaa ja tarjoaa PU-kumppanuuksille tietopohjaisia suosituksia, joiden avulla muotoillaan strategioita ja ohjataan tutkimusta. Hanke identifioi politiikan kannalta merkityksellistä tutkimusta ja tuottaa niiden pohjalta Policy Briefejä.

Hankkeen viestintätoiminta lisää tietoisuutta pohjoisen ulottuvuuden politiikasta sekä sen näkyvyyttä ja ulottuvuutta laajemmassa maantieteellisessä kontekstissa. Tietoa projektin tuloksista, käytänteistä ja aloitteista jaetaan asiantuntijoille, päättäjille ja yleisölle verkkosivuston, ND Newsflash -uutiskirjeen ja sosiaalisen median kanavien kautta.

Pohjoisen ulottuvuuden verkkosivusto

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.