Platinalle kehitettiin edullinen ja tehokas haastaja

Tutkijat onnistuivat valmistamaan sähköenergian varastoinnissa tarvittavan elektrokatalyytin hiilestä ja raudasta.

Yksi uusiutuvan energian käytön lisäämiseen liittyvistä haasteista on sähköenergian varastoiminen.

Elektrolyyserissä, joka varastoi sähköenergian kemialliseksi yhdisteeksi, elektrokatalyyttinä on perinteisesti käytetty harvinaista ja kallista platinaa. Nyt Aalto-yliopiston tutkijat ovat onnistuneet kehittämään sille edullisen ja tehokkaan vastineen.

– Kehitimme elektrokatalyytin, joka koostuu raudasta ja hiilestä. Nyt sama aiemmin platinalla saatu tehokkuus saadaan halvemmalla materiaalilla. Energian varastoinnissa elektrolyyserillä lähes 40 prosenttia materiaalikustannuksista tulee elektrokatalyytista, tutkijatohtori Tanja Kallio kertoo.

Tutkimustulokset julkaistiin 12.2.2015 ilmestyneessä Angewandte Chemie -lehdessä.

Elektronimikroskoopilla otettu kuva hiilinanoputkikantajaan kiinnittyneestä grafeenikerroksen peittämästä rautakatalyytistä. Katalyytin aktiivisuuden ja kestävyyden tutkimiseen käytetään sähkökemiallista kennoa.

Häviöt pienenevät

Valmistusprosessi on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun professori Esko Kauppisen tutkimusryhmän kanssa. Ryhmän kehittämä hiilinanoputki johtaa sähköä erittäin hyvin ja toimii kantajana, eli aineena, jonka pinnalle katalyytti on kiinnitetty. Nyt lisätty, vain yhden hiilikerroksen ympäröimä rauta, toimii katalyyttinä. Valmistusprosessi on yksivaiheinen.

– Lopputuotteessa rauta on grafeenin peittämä. Valmistusmenetelmää on muokattu niin, että elektrokatalyytista on saatu hyvin aktiivinen. Aktiivisuudella tarkoitamme sitä, kuinka pienellä energialla sähköenergiaa varastoidaan vedyksi. Siten kemiallisen varastoinnin häviöt ovat pienemmät ja prosessi on taloudellisesti kannattavaa.

Tutkimus on tehty Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa professori Kari Laasosen ja tutkijatohtori Tanja Kallion ryhmissä yhteistyössä professori Esko Kauppisen kanssa. Tutkimusta on rahoittanut Aalto-yliopiston AEF-ohjelma (Aalto Energy Efficiency Research Programme).

Linkki artikkeliin

Tutkijatohtori Tanja Kallio
puh. 050 563 7567

Professori Kari Laasonen
puh. 040 557 0044

Aalto-yliopiston vesitutkimus
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomalaisyrityksistä maailman vesivastuullisimmat – uusi tiekartta näyttää suunnan

Aalto-yliopiston, Luonnonvarakeskuksen ja VTT:n maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella laatiman tiekartan tavoitteena on, että suomalaisyritykset ovat vuonna 2030 vesivastuullisimpia maailmassa.
Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.
The details avaiable on the page in a picture with a colourful cartoon of an antropomorphic qubit
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kvanttipeleistä superpakastimiin – kvanttiteknologian vallankumous saapuu Otaniemeen

Kvanttiteknologian saloja avaava näyttely avautuu 16. lokakuuta. 17.–18. lokakuuta pidettävä huippukokous kokoaa kvanttiasiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta.