Platinalle kehitettiin edullinen ja tehokas haastaja

Tutkijat onnistuivat valmistamaan sähköenergian varastoinnissa tarvittavan elektrokatalyytin hiilestä ja raudasta.

Yksi uusiutuvan energian käytön lisäämiseen liittyvistä haasteista on sähköenergian varastoiminen.

Elektrolyyserissä, joka varastoi sähköenergian kemialliseksi yhdisteeksi, elektrokatalyyttinä on perinteisesti käytetty harvinaista ja kallista platinaa. Nyt Aalto-yliopiston tutkijat ovat onnistuneet kehittämään sille edullisen ja tehokkaan vastineen.

– Kehitimme elektrokatalyytin, joka koostuu raudasta ja hiilestä. Nyt sama aiemmin platinalla saatu tehokkuus saadaan halvemmalla materiaalilla. Energian varastoinnissa elektrolyyserillä lähes 40 prosenttia materiaalikustannuksista tulee elektrokatalyytista, tutkijatohtori Tanja Kallio kertoo.

Tutkimustulokset julkaistiin 12.2.2015 ilmestyneessä Angewandte Chemie -lehdessä.

Elektronimikroskoopilla otettu kuva hiilinanoputkikantajaan kiinnittyneestä grafeenikerroksen peittämästä rautakatalyytistä. Katalyytin aktiivisuuden ja kestävyyden tutkimiseen käytetään sähkökemiallista kennoa.

Häviöt pienenevät

Valmistusprosessi on kehitetty yhteistyössä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun professori Esko Kauppisen tutkimusryhmän kanssa. Ryhmän kehittämä hiilinanoputki johtaa sähköä erittäin hyvin ja toimii kantajana, eli aineena, jonka pinnalle katalyytti on kiinnitetty. Nyt lisätty, vain yhden hiilikerroksen ympäröimä rauta, toimii katalyyttinä. Valmistusprosessi on yksivaiheinen.

– Lopputuotteessa rauta on grafeenin peittämä. Valmistusmenetelmää on muokattu niin, että elektrokatalyytista on saatu hyvin aktiivinen. Aktiivisuudella tarkoitamme sitä, kuinka pienellä energialla sähköenergiaa varastoidaan vedyksi. Siten kemiallisen varastoinnin häviöt ovat pienemmät ja prosessi on taloudellisesti kannattavaa.

Tutkimus on tehty Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulussa professori Kari Laasosen ja tutkijatohtori Tanja Kallion ryhmissä yhteistyössä professori Esko Kauppisen kanssa. Tutkimusta on rahoittanut Aalto-yliopiston AEF-ohjelma (Aalto Energy Efficiency Research Programme).

Linkki artikkeliin

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Tanja Kallio

Professori Kari Laasonen

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.