Uutiset

Pikaraitiolinja 15 aloitti liikennöinnin 21.10.

Liikuthan aina varovasti kiskojen läheisyydessä. Pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välisellä radalla alkoi lauantaina 21.10.
Pikaraitiovaunu Otaniemen pysäkillä

Lauantaina 21.10. uusi pikaraitioliikenne aloitti Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Pikaraitiolinja numero 15 kulkee 25 kilometrin ja 34 pysäkin mittaisella radalla tehostaen idän ja lännen välistä poikittaisliikennettä. 

Huomioithan turvallisuuden ja väistät aina pikaratikkaa

Lue lisää turvallisuudesta alta sekä HSL:n sivuilta.

Linjan reitti yhdistää esimerkiksi Itäkeskuksen, Aalto-yliopiston ja Keilaniemen metroasemat sekä Oulunkylän, Huopalahden ja Leppävaaran rautatieasemat. Pikaraitiolinja tulee ajan myötä korvaamaan runkolinjabussin 550 - linjan liikenne lakkautetaan HSL:n mukaan vuoden loppuun mennessä. Uuden pikaraitiolinjan aikataulut näkyvät reittioppaassa hyvissä ajoin ennen liikenteen käynnistymistä.

Lue lisää:

Lue lisää pikaratikka 15:stä HSL:n sivuilta

Pikaraitiolinja muuttaa kampuksella liikkumista – erityisesti jalankulkijan ja pyöräilijän tulee huomioida nämä seikat

Pikaraitiovaunu eroaa tavallisesta raitiovaunusta

Pikaraitiotien keskinopeus on suurempi kuin Helsingin kantakaupungin raitiovaunuilla. Pikaraitiotien vaunut kulkevat suurimman osan matkasta muusta liikenteessä erillisellä radalla ja radan pitkät suorat osuudet mahdollistavat sen, että pikaraitiovaunun vauhti on korkeimmillaan jopa 70 kilometriä tunnissa. Radan ylityspaikat ovat samassa tasossa muun liikenteen kanssa. 

Otaniemen kampuksen alueella liikkuminen on monimuotoista ja vilkasta. Siksi turvallinen liikkuminen kiskojen läheisyydessä edellyttää aina huolellisuutta ja harkintaa. Vältäthän poikkeuksetta viime hetken radan ylityksiä, koska painavan vaunun jarrutusmatka on pitkä.

Pikaraitiovaunun ylityspaikalla jalankulkija on aina väistämisvelvollinen

Tiesitkö että pikaraitiovaunun ylityspaikalla jalankulkija on aina väistämisvelvollinen vaunuun nähden? Se eroaa siksi tavallisesta suojatiestä, missä muu liikenne on aina väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden. Ylityspaikalla ei ole suojatien liikennemerkkejä tai ajoratamaalauksia. Ylityspaikan tunnistaa ruskeansävyisestä betonipinnasta ja raiteiden keskellä sijaitsevasta valkoisesta raitiovaunun kuvasta.

Lue lisää:

Ylityspaikat sujuvoittavat kaikkea liikennettä

HSL: Kysymyksiä ja vastauksia

HSL: Lisätietoa pikaratikasta

Event image for light rail carnival, which is the opening event for the light rail line 15.

Ratikkakarnevaalit - Pikaratikka 15 avajaisjuhlat Otaniemessä

Liikennöinti alkaa klo 9.20 Otaniemestä, jossa järjestetään pikaratikan avajaisjuhlat.

Tapahtumat
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Creative Demo Day 29.11.2024 Aicha Manai, Kim-Niklas Antin. Sakari Heiskanen / Aalto 2024.
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Creative Demo Day -tapahtuma kokosi Aallon ja UniArtsin taiteen ja luovan teknologian innovaatioita Otaniemeen

Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hubin esihautomo-ohjelmat yhdistivät voimansa Creative Demo Day -tapahtumassa Otaniemessä.
Aalto University School of Business exterior February 2019 Photo: Mikko Raskinen
Kampus Julkaistu:

Kestävällä rakentamisella saatiin toimiva ja viihtyisä Kauppakorkeakoulu

Kauppakorkeakoulu lämpiää maahan kaivetuilla 74 maalämpökaivolla.
Mustaa puuta
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Otaniemessä kehitetty uusi supermusta materiaali puusta

Tieteen ja teknologian alati kehittyvässä maailmassa on tiettyjä ilmiöitä, jotka kiehtovat jatkuvasti niin tieteentekijöitä, taiteilijoita kuin suurta yleisöäkin. Yksi tällainen ilmiö on supermustat materiaalit.
Veera Repka, photo by Veera Repka
Opinnot Julkaistu:

Veera Repka: Otaniemi-kuplaan imautuu helposti mukaan

"Jos joku kävelisi kengissäni samalla tapaa opintojen alkuvaiheessa, toivoisin, että hän ei yrittäisi heti saavuttaa kaikkea. Itselleen voi antaa aikaa ja käydä omalla painollaan asioita läpi."