Pharmaca, VTT, Aalto-yliopisto ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus käynnistivät lääkitysturvallisuuden innovaatioekosysteemihankkeen

Hankkeen tavoitteena on parantaa lääkitysturvallisuusosaamista sekä edesauttaa
organisaatioissa.
people brainstorming
Kuva: Pharmaca

Pharmaca Health Intelligence (ent. Lääketietokeskus), VTT, Aalto-yliopisto ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus ovat käynnistäneet lääkitysturvallisuuden innovaatioekosysteemihankkeen. Hanke on osa Sitran Terveysdata 2030 -projektia, jossa rakennetaan ratkaisuja, reiluja pelisääntöjä ja siltaa maiden rajat ylittävälle terveysdatan hyödyntämiselle Euroopassa sekä edistetään Suomen terveysalan kilpailukykyä.

Hankkeen tavoiIeena on parantaa lääkitysturvallisuusosaamista sekä lääkitysturvallisuutta tukevien teknisten ratkaisujen hyödyntämistä eri toimialoilla ja organisaatioissa. Hanke tuo lääkitysturvallisuuden asiantuntijoiden osaamista eri toimialojen saataville ja mahdollistaa laajan yhteistyön.

Lääkitysturvallisuuden innovaatioekosysteemihankkeessa kartoitetaan systemaattisesti kansallisia ja globaaleja tietovarantoja, joita yhdistelemällä ja analysoimalla luodaan uutta ymmärrystä lääkitysturvallisuuden toteutumisesta. Tietovarannot luovat pohjan lääkitysturvallisuuden haasteita ratkovien uusien datalähtöisten innovaatioiden kehiIymiselle sekä lääkitysturvallisuuden ongelmien ratkomiselle. Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia esimerkiksi lääkkeiden yhteisvaikutuksiin liittyvien riskien parempaan hallintaan.

Hankkeen keskeinen mahdollistaja on Pharmaca Health Intelligencen ylläpitämä, terveydenhuollon tarpeisiin kehitetty ja kansainvälisesti hyödynnettävä lääkkeiden yhteisvaikutustietokanta.

“Olemassa olevia tietovarantoja tulee hyödyntää yhä aktiivisemmin päätöksenteon tukena. Lääkitysturvallisuuden parantaminen lisää ihmisten hyvinvointia ja säästää yhteiskunnan varoja”, kertoo Pharmacan lääketietopalveluista vastaava johtaja Essi Kariaho.

Ekosysteemiä laajennetaan jo hankkeen aikana hyvinvointi-, elintarvike-, ICT- ja analytiikkatoimialoja sekä viranomaisia palvelevaksi avoimeksi kokonaisuudeksi. Hanke päättyy toukokuussa 2023.

Lisätietoja hankkeesta:

Aalto-yliopisto: Satu Kaleva, [email protected]
Pharmaca Health Intelligence: Päivi Rastas, [email protected]
VTT: Jaakko Lähteenmäki, [email protected]
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus: Marianne Kuusisto, [email protected]

Lisätietoa Sitran Terveysdata 2030 -projektista ja siihen liittyvistä muista hankkeista: https://www.sitra.fi/uutiset/terveysalan-kasvua-kiritetaan-datan-avulla-sitran-hankkeissa/

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: