Parhaat energia-alan opinnäytetyöt palkittiin World Energy Counsil Finlandin Energiapäivänä

Energiatekniikan sarjan voitti Aalto-yliopiston Valtteri Vainio diplomityöllään ”Efficient heat recovery technologies in cruiseline ships”.
WEC Finlandin puheenjohtaja Lauri Virkkunen (vas.), Tuomas Vanhanen, Valtteri Vainio ja professori Jorma Routti.

Future Energy Leaders –ohjelma palkitsee vuosittain parhaita opinnäytetöitä energia-alalta. Tänä vuonna palkinnon saajat tulivat energiatekniikan ja energiatalouden aloilta.

Energiatekniikan sarjan voitti Aalto-yliopiston Valtteri Vainio diplomityöllään ”Efficient heat recovery technologies in cruiseline ships”, jonka hän teki silloiselle STX:lle, nykyiselle Meyer Turulle. Työn ohjaajana toimi professori Sanna Syri.

World Energy Counsil Finland (WEC) ja Suomen Energiaekonomistit olivat pyytäneet energiatalouden professoreilta ja laitoksilta ehdotuksia hyvistä opinnäytetöistä, joista seitsemän päätyi lopulta kilpailemaan vuoden 2014 parhaan opinnäytetyön palkinnosta. Vainion lisäksi raati palkitsi myös Tuomas Vanhasen diplomityön “The evolving requirements for smart secondary substations in three European regulatory market environments”, energiatalouden alalta Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kummankin palkinnon suuruus oli 3000 euroa.

Valitsijaraati piti Vainion työtä äärimmäisen mielenkiintoisena. Palkinnot esittänyt professori Jorma Routti piti Vainion työtä tärkeänä suomalaiselle laivanrakennusteollisuudelle.

- Laivat ovat monimutkaisia järjestelmiä ja ne kuluttavat paljon energiaa. Alalle tuo merkittävän edun se, että koko järjestelmän energiatalous on maksimaalisen hyvin hoidettu. Tästä syystä on täysin paikallaan, että energiatekniikan palkinto menee Valtteri Vainiolle, Routti sanoi.

Vainio itse kertoi olevansa palkinnosta iloinen, mutta myös yllättynyt.

- Tuntuu aika hyvältä ja oli tämä vähän yllätyskin. En osannut odottaa palkintoa, Vainio tuumi.

Diplomityön idea tuli Vainiolle vuonna 2011, kun hän sai kesätyöpaikan telakalta.

- Olin telakalla töissä kaksi kesää, ennen kuin aloin tekemään diplomityötäni. Huomasimme, että laivoissa on lämmön puolella paljon asioita, mitä voisi tehdä paremmin ja lähdimme sitten miettimään, miten energian kulutusta voisi optimoida. Varsinaiseen työhön ja tutkimukseen kului seitsemän kuukautta, vaikka ideoita syntyikin pidemmällä aikavälillä, Vainio kertoo.

Nykyään Vainio työskentelee diplomi-insinöörinä Meyer Werftin Turun telakalla.

Future Energy Leaders on osa World Energy Counsilia, joka koostuu sadasta nuoresta energia-alan ammattilaisesta. FELin tavoitteena on kasvattaa seuraavan sukupolven energiajohtajia. Organisaatiossa on 100 henkilöä energia-alan eri osa-alueilta ja ohjelma toimii viidessäkymmenessä maassa.

Vainion opinnäytetyöhön voi tutustua tarkemmin osoitteessa:

WEC Finland toimii johtavana alustana kiinnostavalle ja korkeatasoiselle keskustelulle energia-alasta ja sen tulevaisuudesta Suomessa ja maailmalla. http://wecfinland.fi

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.