Otaniemeen saapuu kansainvälisiä opiskelijoita ratkomaan ilmastonmuutoksen ongelmia

Aalto-yliopisto isännöi ilmastonmuutosinnovaatioihin keskittyvää Journey-kesäkoulua.

Otaniemessä ratkotaan ilmastonmuutokseen liittyviä ongelmia kansainvälisin voimin, kun 75 ulkomaista opiskelijaa saapuu Aalto-yliopistoon viettämään Journey-kesäkoulun viimeistä viikkoa. Kyseessä on maailman suurin ilmastonmuutosinnovaatioihin keskittyvä kesäkoulu, joka järjestetään ensimmäistä kertaa myös Suomessa.

Viikon aikana ilmastonmuutosta ja siihen liittyviä haasteita lähestytään yrittäjyyden kautta. Mukana on eri alojen opiskelijoita kymmenistä eurooppalaisista yliopistosta. Aalto-yliopisto on kesäkoulun taustalla olevan eurooppalaisen ilmastonmuutokseen keskittyvän innovaatioyhteisön Climate-KICin yhteistyökumppani.

Aalto-yliopiston kampuksella opiskelijat työstävät tiimeissä liikeideoita, joilla on joko positiivinen vaikutus ilmastoon tai jotka keskittyvät ilmastonmuutoksen aiheuttamiin haasteisiin.

”Opiskelijat ovat aloittaneet kesäkoulun neljä viikkoa ennen Suomeen saapumistaan matkaten kesän aikana Euroopan halki”, kertoo Journey Manager Sini Olkanen. ”Suomeen saapuu kaksi ryhmää, joista toinen on aloittanut matkansa Alankomaista ja toinen Italiasta.”

Ensimmäiset kaksi viikkoa ryhmät ovat keskittyneet ilmastonmuutosteemoihin ja vierailleet paikallisissa yrityksissä sekä esimerkiksi EU-parlamentissa Brysselissä. Sen jälkeen osallistujat ovat perehtyneet yrittäjyysteemoihin, ja viimeisellä viikolla Aalto-yliopistossa kesäkoulu huipentuu innovaatiokilpailuun.

Kesäkoulun aikana syntyneet ideat esitellään Otaniemessä Aalto Design Factorylla torstaina 3. elokuuta järjestettävässä kilpailussa. Kilpailu on kokopäiväinen, ja ideoita arvioi tuomaristo, jossa ovat edustettuina sekä paikalliset asiantuntijat että Journeyn eurooppalainen johto.

Lisätietoa:

Sini Olkanen
Journey Manager, Finland

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.