Osallistu rakkaustutkimukseen!

Koetko olevasi rakastavassa parisuhteessa? Onko sinulla lapsia? Oletko 20-50-vuotias? Jos vastasit kaikkiin näihin kysymyksiin kyllä, olet luultavasti juuri sopiva koehenkilö. Tutkimuksessa luodaan rakkauden kokemiseen liittyviä neuroanatomisia malleja.
Brain. Picture: Aalto University.

Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitoksella toteutettavaan aivotutkimushankkeeseen etsitään koehenkilöitä. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisilta erilaiset rakkauteen liittyvät kokemukset tuntuvat ja kuinka ne vaikuttavat ihmisen aivotoimintaan.

Tutkimuksessa luodaan rakkauden kokemiseen liittyviä neuroanatomisia malleja.

Tutkimus toteutetaan Aalto-yliopiston AMI-keskuksella hyödyntäen toiminnallista magneettikuvausta (fMRI). Tutkimuksessa mitataan myös syljen oksitosiinihormonitaso. Kokeeseen kuluu aikaa kaksi tuntia ja osallistujat saavat palkkiona 30 eur. Koehenkilöllä ei saa olla metallia kehossaan. Esteitä osallistumiselle ovat lisäksi: epilepsia tai muu pitkäaikaissairaus, migreeni, ahtaanpaikankammo, säännöllinen lääkitys (e-pillerit eivät ole este), raskaus ja imettäminen.

Koehenkilön äidinkielen tulee olla suomi. Koehenkilöt kuuntelevat fMRI-mittauksen aikana suomeksi lyhyitä ääneen luettuja tarinoita.

Jos kiinnostuit, ota rohkeasti yhteyttä sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Tule mukaan kasvattamaan tieteellistä tietoa rakkaudesta!

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:

Pärttyli Rinne

Vieraileva tutkija
Kuva: Unto Rautio.

Osallistu kaikille avoimeen rakkaustutkimukseen!

Nettitutkimuksen tavoitteena on luoda kuva erilaisista rakkauden kokemuksista.

Tunteiden kehonkartat

Aalto-yliopiston tutkijat paljastavat tunteiden kartat kehossa

Aalto-yliopiston tutkijat ovat paljastaneet miten erilaiset tunteet muuttavat kehon toimintaa.

URL kopioitu

Photo by Mikael Nyberg, University of Turku

Tältä älytekstiilit voivat näyttää – itsepuhdistuvaa puuvillaa tai painatus, joka muuttaa väriä

YLE Svenskan artikkeli 'Beyond e-Textiles'-projektista ja 'Interlaced'-näyttelystä Turun yliopistossa
Ihmiset istuvat pöydän ääressä, jolla on papereita, kyniä ja värikkäitä kuusikulmiokortteja.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lasten oppimistulosten eroihin etsitään parannusta uudella hankkeella Espoossa – tavoitteena ennaltaehkäistä sosiaalista eriytymistä

Lasten oppimistaitojen tukemisella on suuri vaikutus muun muassa jatko-opiskeluun ja työllistymiseen.
Mukana UKK-karkeloissa pyörivät myös valtapeleissä syrjään sysätyt UKK:n kilpailijat sekä tarinan viehko kertoja, Lottotyttö. Kuva: Kapsäkki.

Voiko esittävän taiteen vaikuttavuutta mitata? Tutkijat taltioivat Kapsäkin UKK-musiikkinäytelmän aplodeja ja hiilidioksidipitoisuuksia

Musiikkiteatteri Kapsäkin UKK on poliittista historiaa käsittelevä, hersyvä kabaree Kekkosen ajan Suomesta ja sen itsevaltiaasta. Sen vaikuttavuutta mitataan nyt tieteen keinoin – yhteistyössä ovat mukana Aalto-yliopiston Magics-infrastruktuuri, Greta Tuotanto ja Kapsäkki. Tutkimus toteutetaan mittaamalla katsojakokemusta ja myös esiintyjien kokemuksia erilaisin, innovatiivisin tavoin.
Photo of prof. Yaolin Xu by Mikko Raskinen/Aalto University.
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yaolin Xu kehittää tulevaisuuden akkuja yhdistelemällä fysiikkaa ja kemiaa

Vastikään nimitetty apulaisprofessori Yaolin Xu kehittää teknillisen fysiikan laitoksella parempia akkuja, jotta energiavarastointi olisi tulevaisuudessa nykyistä ympäristöystävällisempää.