Osaako tekoäly rakastaa? 

Rakkaussimulaatio  EVE  on kokeellinen tutkielma rakkautta kaipaavan ihmisen ja rakastavan tekoälyn suhteesta.  
Smart Art - Is AI capable of love?
Kuva: Aleksi Poutanen/Aalto-yliopisto

”Halusin tehdä rakkauden olemusta pohtivan lopputyön, sillä se on voimakas ja kaikkia koskettava aihe”, kertoo taiteen maisteriopiskelija  EeroTiainen. Hänen ajatuksenaan oli lähestyä rakkauden olemusta kokemuksellisesti.  

”Tieteen keinoin voi tutkia taidetta, mutta myös taiteen keinoin voi tutkia tiedettä. Tieteellis-taiteellisessa Rakkaussimulaatio EVEssä kokeilemme sitä, miten kone voisi tulla ihmisen kaltaiseksi ja mitä pinnan alla tapahtuu.” 

Puitteiltaan Rakkaussimulaatio EVE on maailman ensimmäinen esitys, joka yhdistää noin 25:lle yhtäaikaiselle kokijalle huonepakopelipulmia, fyysistä teatteria ja vuorovaikutteista valoinstallaatiota ”upottavaksi kokonaisteokseksi”. Esitys tutkii ihmisen tarvetta saada rakkautta ja pyrkimystä voittaa rakkauden menetys. Jos tekoälykumppani voisikin tarjota ihmiselle juuri sen, mitä hän haluaa, tuntuisiko se paratiisilta?  

Miten ihmisenkaltaisen tekoälyn voi kokea?  

Tekoälyä käsitellään useilla Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kursseilla. Aalto-yliopiston kaikille opiskelijoille avointen taideperustaisten UWAS-opintojen lehtori Juuso Tervo pitää tärkeänä, ettei tekoälykeskustelussa puhuta pelkästään teknologiasta. ”Valtavirta tekoälystä käytävässä keskustelusta keskittyy tällä hetkellä työn automatisointiin. Asioita on kuitenkin tärkeää tarkastella useista näkökulmista. Mitä jos tekoälyn avulla tutkittaisiin vaikkapa rakkautta? On kiinnostavaa tehdä kokeiluja siitä, mitä muuta tekoäly voisi tehdä, ja miten sitä voidaan käyttää ihmisten tai ihmisten ja koneen välisten vuorovaikutusten ymmärtämiseen,” Tervo pohtii.  

Immersiiviset eli upottavat taidemuodot, kuten virtuaalitodellisuus sekä todellisuutta simuloivat tietokonepelit, ovat kasvattaneet suosiota ja totuttaneet yleisöjä yhä vuorovaikutteisempiin taidemuotoihin. 

Rakkaussimulaatio EVE on syntynyt opiskelijoiden kokeilunhalusta. ”Päädyimme siihen, että luomme ainutlaatuisen kokemuksen, rakkaussimulaation, jossa pelimekaniikka, vuorovaikutusmenetelmät sekä immersiivinen tarinankerronta yhdistyvät miellyttävällä ja uudenlaisella tavalla,” Eero Tiainen kertoo.

”Luomme Muusan, ihmisenkaltaisen keinoälyn, jolle voisi puhua kaikesta ja sillä olisi aina aikaa kuunnella. Muusa on tehty antamaan ehdotonta rakkautta ja lievittämään yksinäisyyttä.” Tiainen kuvailee.  

Smart Art - Is AI capable of love?
Rakkaussimulaatio EVE on syntynyt opiskelijoiden kokeilunhalusta.

Rakkaussimulaatio perustuu poikkitieteelliseen osaamiseen 

Viimeisen vuoden aikana projekti on kasvanut yksittäistä lopputyötä laajemmaksi. Projektiin on tullut mukaan eri alojen osaajia arkkitehdistä pelisuunnittelijaan, äänisuunnittelijaan, hologrammisuunnittelijaan ja teatterintekijöihin. Tiaisen tavoitteena on valmistua taiteen maisteriksi uusmedian koulutusohjelmasta keväällä 2019.

”Tekoälyhahmojen kehittämiseksi olemme konsultoineet muun muassa neurotieteilijä, tekoälytutkija  Mika Koverolaa Helsingin yliopistosta,” Tiainen kertoo. Yleisö pääsee keskustelemaan Muusien kanssa jo ennen helmikuun esityksiä Tutkimusryhmä EVEn nettisivulla sekä puhelimitse. 

Helmikuun alussa työryhmä aikoo järjestää paneelikeskustelun ja työpajan aiheesta “Osaako tekoäly rakastaa?”. Siellä parisuhdeammattilaiset ja tekoälytutkijat Aallo-yliopistosta ja Helsingin yliopistosta keskustelevat ihmisen ja ihmisenkaltaisen koneen suhteesta. 

Rakkaussimulaatio EVEn kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset ja huonepakopeleistä kiinnostuneet ihmiset. Tekoälyteemansa ja pelillisyytensä puolesta esitys puhuttelee myös sellaisia, jotka eivät yleensä käy teatterissa. Englanninkielisiä rakkaussimulaatioita esitetään helmikuussa 2019 viikonloppuisin. Liput tulevat myyntiin EVEn nettisivulle tammikuussa.   

Lue lisää:
www.evemakes.love  

More from this series

Smart Art - Machine learning imperfections in materials
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Todenmukaista grafiikkaa tekoälyllä

Neuroverkot ja koneoppiminen ovat alkaneet muuttaa ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta ennalta-arvaamattomasti monella eri saralla, myös tietokonegrafiikassa.
Smart Art - Finland's Art and Craft School Robotti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudelleen ohjelmoitua taidekasvatusta

Käsityökoulu Robotti on lapsille suunnattu koulu, jossa opetellaan elektroniikkaa, ohjelmointia ja digitaalisia tekniikoita. Siinä on yhtä paljon kyse hauskanpidosta ja virtapiirien bendauksesta kuin myös uuden oppimisesta rajoja rikkomalla.
Smart Art - Quantum Garden
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taideteos kutsuu ohikulkijoita auttamaan kvanttifysiikan tutkijoita

Quantum Garden on interaktiivinen taideteos, jota pelaamalla kerätään dataa kvanttitietokoneen kehittämistä varten.
Smart Art - AI needs art
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekoäly taiteen äärellä

Ilman taidetta tekoälyn tarinasta jää jotain löytymättä. Näin uskoo tohtoriopiskelija Kasperi Mäki-Reinikka, joka haluaa törmäyttää taiteen ja tekniikan – ja hyödyntää niiden välistä jännitettä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Professor SImo Särkkä
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Simo Särkkä: Anturidata ohjaa robotteja ja auttaa keskosten hoidossa

Sensori-informatiikan professori mallintaa kohinaisesta tiedosta selviä kokonaiskuvia.
Super Stomp. Kuva: Valo Motion.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kahden pelaajan Super Stomp -trampoliinipeli voi motivoida ihmisiä liikkumaan - pelaaja voi kokea olevansa supersankari

Voimaannuttava pelikokemus perustuu kehittyneeseen tietokonenäköön, liikkeiden liioitteluun sekä monipuolisiin pelisuunnittelutekniikoihin.
Picture of Professor Raimo Hämäläinen
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professorille kansainvälinen palkinto päätöksenteon tutkimuksesta

Emeritusprofessori Raimo P. Hämäläisen elämäntyötä kunnioitettiin vuoden 2019 Frank P. Ramsey mitalilla
Graphic Illustration of 5G network with symbols. Graphic design: Safa Hovinen
Kampus, Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Robottiliikenteen ja esineiden internetin tutkimus saa vauhtia – 5G-verkko avattiin Otaniemeen

Huippunopeassa mobiiliverkossa opiskelijat, tutkijat ja yritykset pääsevät testaamaan ja kehittämään tulevaisuuden teknologiaa.